تصاویر بزرگترین و دیدنی ترین باغ خاورمیانه ، همنشینی رنگ ها در بهشت تهران را ببینید ، ذخیره گاه گونه های ارزشمند و در خطر انقراض دنیا

به گزارش وبلاگ اطلس وب، در میان انبوه شلوغی و روزهای آلوده تهران، باغ ملی گیاه شناسی مانند نگینی در غرب مرکز می درخشد. باغی بهشتی که انواع گونه های گیاهی را در خود جا داده است و در پاییز هم زیبایی هایش چند برابر می گردد.

تصاویر بزرگترین و دیدنی ترین باغ خاورمیانه ، همنشینی رنگ ها در بهشت تهران را ببینید ، ذخیره گاه گونه های ارزشمند و در خطر انقراض دنیا

به گزارش وبلاگ اطلس وب، باغ ملی گیاه شناسی، بزرگترین باغ خاورمیانه و یکی از 10 باغ برتر جهان به شمار می آید که در مراتع پارک چیتگر در غرب تهران احداث شده است. در این باغ، مجموعه ای از گیاهان بومی و غیر بومی در فضای باز و در گلخانه ها کشت می شوند و نقش مهمی در زمینه های مختلف تحقیقاتی از جمله علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم به اهمیت گیاهان و لزوم حفاظت از آنها بر عهده دارند.

علاوه بر این، باغ گیاه شناسی به عنوان ذخیره ژنتیکی گیاهان در معرض خطر انقراض مورد استفاده قرار می گیرد. در باغ های گیاه شناسی امکانات لازم برای مطالعه و تحقیق درباره تنوع زیستی و حفاظت از آنها فراهم است. امکان شناخت گونه های گیاهی کشور با بهره گیری از روش های مختلف علمی در این باغ منحصر به فرد فراهم شده است. تحقیق در زمینه روش های تکثیر و پرورش گونه های با ارزش از نظر حفاظتی و مالی از موضوعات دیگری است که در باغ های گیاه شناسی به آن پرداخته می گردد.

باغی در میان6 دریاچه، 2 رودخانه و 2 آبشار

باغ گیاه شناسی ملی ایران به وسعت 145 هکتار در دامنه جنوبی رشته کوه البرز مرکزی در اراضی چیتگر، در شمال غربی تهران (در محدوده شهرداری منطقه- 22 تهران) واقع شده است. در طراحی باغ برای ایجاد منظره ها و چشم اندازهای طبیعی سه کوه که نشان دهنده کوه های زاگرس، البرز و هیمالیا است ایجاد شده است. ضمن اینکه 6 دریاچه و دو رودخانه هریک در کنار گیاهان رویشگاه مربوطه فضای طبیعی را ایجاد نموده اند که دارای جاذبه های گردشگری خاصی هستند. از دیگر جاذبه های باغ، دو آبشار است که ریزش آب از بلندی ها و لابلای صخره ها، زیبایی آن را دوچندان می کند.

گونه های جانوری از روباه تا سینه سرح اروپایی

در هنگام بازدید از باغ گیاه شناسی ملی ایران، علاوه بر لذت بردن و تماشا گیاهان منطقه ها مختلف، می توانید از تماشا حیوانات و پرندگان باغ هم لذت ببرید. برای بهبود کیفیت پرنده نگری صبوری و رعایت سکوت دو شرط اساسی هستند.

بعضی از پرندگان و حیوانات موجود در باغ که به راحتی و با کمی دقت می توانید آنها را مشاهده کنید به توضیح زیر است:

*سینه سرخ اروپایی (European robin)، که پرنده ای مهاجر است و در ایران زادآوری ندارد و با آمدن فصل پاییز و سرد شدن هوا می توانید این پرنده را در باغ ببینید.

*سهره جنگلی (Common chaffinch) که پرنده ای اجتماعی است و اغلب گروهی و گاهی همراه با گونه های دیگر مثل گنجشک ها، در حال تغذیه روی زمین و یا بر روی درختان منطقه دیده می شوند.

*طوطی طوق صورتی (Rose-ringed parakeet)، تنها گونه طوطی در ایران است که در این باغ دیده می گردد.

سنجاب ایرانی، بلبل خرما، کاکایی سر سیاه کوچک، دارکوب باغی یا سوری، سسک تاج طلایی یا کاکل زری ، روباه، هدهد، ماهیخورک کوچک و... از دیگر گونه های جانوری این باغ هستند.

آدرس:

اتوبان تهران­-کرج، خروجی پیکانشهر، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید علی گودرزی، بلوار باغ گیاه شناسی ملی ایران، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور

منبع: همشهری آنلاین

به "تصاویر بزرگترین و دیدنی ترین باغ خاورمیانه ، همنشینی رنگ ها در بهشت تهران را ببینید ، ذخیره گاه گونه های ارزشمند و در خطر انقراض دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر بزرگترین و دیدنی ترین باغ خاورمیانه ، همنشینی رنگ ها در بهشت تهران را ببینید ، ذخیره گاه گونه های ارزشمند و در خطر انقراض دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید