کارکرد اجتماعی مدرسه نادیده گرفته شده است

به گزارش وبلاگ اطلس وب، مرتضی امیدیان مؤلف کتاب روانشناسی اجتماعی در مدرسه در گفت وگو با خبرنگاران درباره این اثر شرح داد: مدرسه یک مرکز اجتماعی مهم است. کارکرد اجتماعی مدرسه و اثرات آن بر معلمان، کارکنان و دانش آموزان کمتر مورد توجه قرار گرفته است. با این رویکرد سعی شده است تا نقش مدرسه در حوزه هایی مانند تغییر نگرش، شخصیت، انگیزش و رفتارهای مختلف اعم از مثبت و منفی آنالیز گردد.

کارکرد اجتماعی مدرسه نادیده گرفته شده است

او در پاسخ به این سوال که مخاطبان اصلی کتاب کدام قشر از جامعه هستند؟ اضافه کرد: در درجه اول کتاب دانشگاهی است و افراد باید دروس مربوط به روانشناسی اجتماعی را گذرانده باشند. کتاب بیشتر برای مخاطبان کارشناسی ارشد و دکتری در واحدهای درسی روانشتاسی اجتماعی مدرسه و روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت طراحی شده است. هرچند سعی شده تا زبان گفتاری ساده و برای سایر علاقمندان قابل فهم باشد. مسائل حوزه روانشناسی اجتماعی به علت ملموس بودن برای همه افراد قابل درک است در خصوص بازخورد چون چاپ اول است به جز از دانشجویانی که برایشان تدریس داشته ام بازخوردی دریافت ننموده ام. دانشجویانم بر ضرورت چنین موضوعی تأکید داشته اند به ویژه کتاب های موجود خارجی اندک و قدیمی هستند.

امیدیان با بیان اینکه با ذکر مسائل و نمونه های ملموس سعی شده با مخاطبان از سایر رشته ها ارتباط برقرار گردد و در موارد معدودی وارد جزئیات روش شناسی پژوهش شده است بیان کرد: در حوزه هایی مانند نقش رسانه های نو، سرمایه های روانی و اجتماعی، انگیزش، نقش گروه ها بر افراد درمدرسه، آزار در مدرسه و تقلب موضوعات برای مخاطب قابل فهم است ولی شاید طرح نظریات و دیدگاه افراد و گزارش پژوهش ها و تحلیل آنها برای مخاطب عام خسته کننده باشد. موافق عمومی سازی هستم ولی شاید در سطحی دیگر و با زبانی ساده تر و این تنها به وسیله بازخورد مخاطبان و نیازهای آنها عملی می گردد.

او ادامه داد: معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت به ویژه در جامعه ما از نقش گروه و اثرات آنها بر رشد دانش آموزان با خبر هستند ولی در نظام تعلیم و تربیت جایگاهی برای استفاده از گروه به عنوان اولین واحد اجتماعی کمتر مورد توجه قرارگرفته است. از سوی دیگر در نظام تعلیم و تربیت ما کمتر به کارکرد اجتماعی مدرسه پرداخته شده است. مدرسه حیاتی مستقل از افراد درون آن دارد، فرهنگ مدرسه، جو مدرسه پدیه ای زنده و پویا است. باید شناسایی گردد و برای تغییر آن برنامه مبتنی بر حیات اجتماعی و کنش متقابل فرد و اجتماع باید مورد توجه قرارگیرد.

این محقق در انتها گفت: مطالعه این کتاب را به تمامی اساتید، معلمان و دانشجویان علاقمند به حوزه روانشناسی اجتماعی توصیه می کنم و منتظر بازخورد این عزیزان جهت تکمیل و اصلاح آن برای چاپ های بعدی هستم.

این کتاب را انتشارات ارجمند به بهای 210 هزار تومان روانه بازار نشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کارکرد اجتماعی مدرسه نادیده گرفته شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارکرد اجتماعی مدرسه نادیده گرفته شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید