جیکو 7 کراس اوور تازه چری برای بازار خودرو ایران ، راهنمای جامع JAECOO 7

به گزارش وبلاگ اطلس وب، جیکو 7 نخستین محصول از برند تازه JAECOO (زیر مجموعه Chery) برای بازار ایران خواهد بود. این خودرو که در بازار خودرو چین با نام Explore 06 حضور دارد، اولین ماه عرضه به بازار را پشت سر گذاشت و اندازه تقاضا برای آن حتی به 310 دستگاه هم نرسید. جیکو 7 براساس همان پلتفرم T1X طراحی و فراوری شد که چری پیش تر برای فراوری مدل تیگو 7 از آن استفاده نموده بود.

جیکو 7 کراس اوور تازه چری برای بازار خودرو ایران ، راهنمای جامع JAECOO 7

بیت ران - محمد فتح اللهی - JAECOO مانند OMODA برند بین المللی Chery است و فعلاً دو محصول در سبد عرضه خود دارد. چری برنامه دارد که محصولات این برند را تا سرانجام امسال در بسیاری از کشورهای دنیا عرضه کند.

دو محصول جیکو 7 و جیکو 9 تا ماه های آینده در بازارهایی چون روسیه، ایران، فیلیپین، اندونزی، ترکیه و… عرضه خواهند شد. این کراس اوور تازه گرچه از همان قوای محرکه فونیکس FX و فونیکس تیگو 8 پرو استفاده می نماید، اما این احتمال وجود دارد که برای کاهش هزینه های مالیاتی در بعضی از کشورها با موتور 1.5 لیتری توربو به فروش برسد.

JAECOO 7 از نظر ابعاد بدنه تفاوت چندانی با فونیکس تیگو 7 ندارد. تیگو 7 در بسیاری از کشورها مانند روسیه به جهت قیمت مناسب و امکانات مناسب، خودرویی محبوب است. اما مشکل اینجا بود که تیگو 7 تک دیفرانسیل است و توانایی خارج از جاده در آن عملاً وجود ندارد.

از همین رو، چری تصمیم گرفت محصولی برپایه پلتفرم T1X طراحی کند که علاوه بر ترددهای شهری، کمی هم در مسیرهای خارج از جاده کت و شلوار شما را خاکی کند. از آنجایی که قرار بود این خودرو ماهیت آفرودی به خود بگیرد، باید با ظاهری شبیه به لندروور دیفندر تازه به بازار می آمد.

قابلیت های جیکو 7

گرچه این کراس اوور تازه ظاهری آفرودی دارد، اما در بسیاری از بازارهای دنیا مدل های تک دیفرانسیل آن نیز عرضه می گردد. یعنی مدل های تک دیفرانسیل این خودرو عملاً با فونیکس تیگو 8 یا فونیکس FX تفاوتی ندارند.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر است با 4538×1898×1680 میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز 2672 میلیمتر اعلام شد. مصرف ترکیبی جیکو 7 برای مدل های دو دیفرانسیل 7.48 لیتر و برای مدل های تک دیفرنسیل 6.98 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شد. یعنی این خودرو با باک 51 لیتری (57 لیتری در نسخه دو دیفرانسیل) پر از سوخت می تواند تا 682 کیلومتر پیمایش داشته باشد.

این خودرو در بحث فضای بار حرف زیادی برای بیان ندارد. حجم صندوق عقب جیکو 7 فقط 410 لیتر است. این فضا 65 لیتر از فونیکس تیگو 7 کمتر است. اما در مقایسه با فونیکس اف ایکس، 118 لیتر جای بیشتری در اختیار سرنشینان خود قرار می دهد.

وزن خالص جیکو 7 برای نسخه های دو دیفرانسیل 1620 کیلوگرم و برای مدل های تک دیفرانسیل 1484 کیلوگرم اعلام شد. این بدان معناست که مدل دو دیفرانسیل JAECOO 7 فقط 19 کیلوگرم از فونیکس تیگو 7 سنگین تر است.

جیکو 7 شاید در ظاهر تهاجمی و آفرودی به نظر برسد، اما ارتفاع 200 میلیمتری آن در مقایسه با تیگو 7 فقط 4 میلیمتر بیشتر است. حتی زاویه ورود 20 درجه ای JAECOO 7 هیچ تفاوتی با تیگو 7 ندارد! اما به لطف طراحی سپر عقب این خودرو، زاویه خروج 24 درجه ای آن 3 درجه از تیگو 7 (21 درجه) بهتر است. جیکو 7 بعلاوه می تواند تا عمق 605 میلیمتری در آب حرکت کند.

مشخصات فنی جیکو 7

جیکو 7 یا همان Explore 06 فقط با موتور SQRF4J16C چری فراوری می گردد که با 1598 سی سی حجم، 197 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه قدرت در اختیار راننده قرار می دهد. گشتاور این موتور توربو نیز به 290 نیوتن متر می رسد که در میان دورهای 2 هزار تا 4 هزار دور در دقیقه در دسترس است.

موتور GDi (تزریق مستقیم) این خودرو برای حرکت احتیاج به بنزین با اکتان حداقل 92 را دارد و دارای استاندارد آلایندگی 6 داخلی کشور چین است.

نیرو و گشتاور موتور 1.6 لیتری توربو این خودرو به وسیله گیربکس هفت سرعته دوکلاچه تـر (WDCT) به محور جلو یا چهار چرخ جیکو 7 منتقل می گردد.

ذکر این نکته ضروری است که سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ این خودرو Timely four-wheel drive نام دارد. این سیستم به خودروهای دیفرانسیل جلو این امکان را می دهد که در صورت احتیاج، نیروی موتور را به محور عقب هم منتقل کند و نسبت به سیستم چهار چرخ متحرک، ساختار ساده تری دارد.

خودروهایی که مجهز به سیستم Timely four-wheel drive هستند، به طور اتوماتیک و با توجه به شرایط رانندگی و بدون عملکرد دستی، انتقال نیرو به یک محور را به دو محور تغییر می دهند.

نکته منفی این سیستم آن است که نمی تواند بیش از 50 درصد از نیروی موتور را به محور عقب منتقل کند. به همین علت، چنین خودروهایی در آفرودهای سنگین نمی توانند عملکردی مانند خودروهای Full-time four-wheel drive داشته باشند. خودروهایی مانند Honda CR-V و Nissan X-Trail از این سیستم انتقال نیرو استفاده می نمایند.

همانطور که عنوان شد، به علت کاهش هزینه های مالیاتی امکان حضور جیکو 7 با موتور 1.5 توربو (مانند تیگو 7 پرو) در بعضی کشورها وجود دارد.

قابلیت های آفرودی جیکو 7

چری در طول تابستان مشغول تست این خودرو در استان هایی مانند Wuhu ،Turpan ،Dunhuang و Golmud بود. Chery گفت که در این تست ها، عملکرد سیستم ترمز، نفوذ گرد و خاک به داخل کابین، عملکرد سیستم تهویه و دوام موتور را مورد آنالیز قرار داد.

این خودروساز چینی بیان نمود که JAECOO 7 در گرمای استان Turpan بدون زحمت خود را با شرایط وقف داد. در این تست ها زمانی که دمای هوا به 51 درجه و دمای داخل کابین به 80 درجه رسید، ایرکاندیشن جیکو 7 (به ادعای چری) توانست در 10 دقیقه، 44 درجه دمای داخل کابین را کاهش دهد.

جیکو از سیستم ARDIS چری استفاده می نماید که مخفف all-road drive intelligent system است. راننده با استفاده از حالات رانندگی این سیستم می تواند در مسیرهای مختلف به حرکت خود ادامه دهد.

یکی از نکات قابل توجه در این خودرو، وجود دوربین 540 درجه است. این دوربین به مالک خودرو امکان می دهد که در زمان عبور از موانع، حتی زیر خودرو را نیز در مانیتور مشاهده کند. چری می گوید نقش تراشه Qualcomm 8155 برای رابط کاربری بهتر راننده با خودرو و عملکردهای هوشمند آن نیز غیر قابل انکار است.

امکانات رفاهی جیکو 7

JAECOO 7 با امکاناتی مانند ترمزهای ABS و EBD، سامانه های کنترل کشش و پایداری، ترمزهای دیسکی، رینگ های 18 اینچی (19 اینچی در مدل فول) و TPMS به دست مشتریان چینی می رسد.

ایربگ های راننده، سرنشین، جانبی و پرده ای در همه نسخه ها استاندارد هستند و سنسورهای عقب هم در همه مدل ها وجود دارد. اما سنسور پارک جلو فقط برای مدل فول این کراس اوور است.

امکاناتی مثل هشدار برخورد از عقب، بازشدن درب ها و دوربین 540 درجه در مدل های فول تک دیفرانسیل و دو دیفراسیل مشاهده می شوند. باید اشاره نمود که بقیه مدل ها مجهز به دوربین 360 درجه هستند.

امکان انتخاب حالات راننده برای همه نسخه های JAECOO 7 فراهم است. اما نسخه دو دیفرانسیل این خودرو علاوه بر حالات اسپرت، اکونومی و کامفورت، حالات برفی و Offroad را هم در اختیار راننده قرار می دهد.

ترمز پارک برقی و کنترل آغاز حرکت خودرو در سربالایی امکاناتی هستند که در همه مدل ها وجود دارند. اما هیچ نسخه ای از این خودرو مجهز به سامانه کنترل حرکت خودرو در سراشیبی نیست.

از امکانات دستیار راننده جیکو 7 می توان به هشدار نقاط کور (فقط برای نسخه فول دو دیفرانسیل)، هشدار خروج از خط، رادار حرکت بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدارهای برخورد از جلو و عقب و ترمزهای فعال نام برد. البته این امکانات فقط مختص به مدل فول تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل هستند.

امکانات مدل های تک و دو دیفنرانسیل

سانروف پانورامیک، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، دستگیره های درب الکترونیکی، درب صندوق عقب برقی با مموری، اهرم تعویض دنده برقی، نمایشگر 10.25 اینچی پشت فرمان، هدآپ دیسپلی (فقط در مدل فول دو دیفرانسیل)، دوربین ثبت وقایع، صندلی برقی راننده و صندلی برقی سرنشین کناری (در مدل های فول تک و دو دیفرانسیل) از دیگر امکانات این خودرو به شمار می روند.

نکته قابل توجه این است که گرمکن و سردکن صندلی راننده و سرنشین فقط در مدل فول دو دیفرانسیل وجود دارد. نمایشگر لمسی 13.2 اینچی در همه نسخه ها وجود دارد. اما شارژر وایرلس موبایل تنها مختص مدل های فول تک و دو دیفرانسیل است.

سیستم صوتی جیکو 7 در همه مدل ها SONY است که با هشت اسپیکر صدا را در داخل کابین پخش می نماید. علاوه بر این می توان به چراغ های LED، نورپردازی داخلی با 64 رنگ، برف پاکن عقب، سنسور باران (فقط در مدل های فول تک و دو دیفرانسیل)، ایرکاندیشن دستی با پنل برقی (تهویه دو نقطه ای در مدل فول دو دیفرانسیل) و خروجی تهویه برای ردیف دوم اشاره نمود. نکته مهم دیگر این است که تهویه مدل فول دو دیفرانسیل دارای فیلترهای PM2.5 و جذب نماینده یون های منفی است.

آمار فروش جیکو 7

جیکو 7 (Chery Explore 06) مرداد ماه امسال وارد بازار خودرو چین شد. پس از سرانجام این ماه، نخستین عملکرد فروش این خودرو در چین مشخص شد که چندان رضایت بخش نبود.

این خودرو پس از سرانجام هشتمین ماه میلادی امسال (August) فقط 306 مشتری در کل بازار خودرو چین داشت. چنین رقم فروشی برای این خودرو تازه بسیار ضعیف است.

از آنجایی که جیکو 7 هنوز در بازارهای دیگر مانند فیلیپین و روسیه عرضه نشده است، نمی توان اندازه موفقیت آن در بازارهای بین المللی را سنجید. گرچه بسیاری از رسانه های کشورهای هدف صادرات چری، این کراس اوور را صرفاً نمونه آفرودی تیگو 7 با چهره و امکانات به روزتر عنوان کردند.

قیمت جیکو 7 در چین

جیکو 7 در چهار تیپ مختلف در بازار خودرو چین به فروش می رسد. دو نمونه تک دیفرانسیل و دو نمونه دو دیفرانسیل از این خودرو در نمایندگی های چری در چین موجود هستند که هر کدام با امکانات متفاوتی به دست مشتریان می رسند.

نمونه لوآپشن تک دیفرانسیل این خودرو در کشور مبداء 110 هزار و 900 یوان قیمت دارد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر است با 766 میلیون و 319 هزار تومان. ارزش نسخه فول آپشن تک دیفرانسیل JAECOO 7 هم در چین 120 هزار و 900 یوان مشخص شد که مساوی با 835 میلیون و 419 هزار تومان است.

نسخه لوآپشن دو دیفرانسیل این کراس اوور چینی 123 هزار و 900 یوان قیمت خورد که این رقم برابر با 856 میلیون و 149 هزار تومان است. فول آپشن ترین نمونه دو دیفرانسیل جیکو 7 نیز در ازای پرداخت مبلغ 133 هزار و 900 یوان به دست مشتریان چینی می رسد.

این رقم پس از تبدیل ارز مساوی 925 میلیون و 249 هزار تومان خواهد بود. حال با توجه به قیمت های فروش این خودرو در چین باید دید بهای این خودرو در بازار ایران چقدر مشخص خواهد شد.

پاسخ به پرسش های متداول درباره جیکو 7

آیا برند JAECOO متعلق به چری است؟

  • JAECOO به همراه OMODA برندهای بین المللی CHERY هستند که محصولات این برند را با نشان تجاری متفاوت در بازارهای هدف ارائه می نمایند.

شتاب صفر تا صد جیکو 7 چقدر است؟

  • شتاب صفر تا صد این خودرو به طور رسمی اعلام نشد. اما بیان شد که حداکثر سرعت نمونه های تک دیفرانسیل آن 190 کیلومتر در ساعت است. نمونه های دو دیفرانسیل جیکو 7 هم در نهایت به سرعت 201 کیلومتر در ساعت می رسند.

گارانتی این خودرو در بازار خودرو چین چقدر است؟

  • JAECOO 7 در بازار خودرو چین با گارانتی سه ساله یا 100 هزار کیلومتری به دست مشتریان چینی می رسد.

خرابی شمع چه نشانه هایی دارد؟ / هر آنچه درباره خرابی شمع باید بدانید

تاریخ تغییر نام ری را ایران خودرو مشخص شد / ری را از تارا ایمن تر است؟

تست تصادف تارا ایران خودرو و تحلیل نتایج آن / تارا چند ستاره ایمنی دارد؟

قیمت اطلس G و چهار محصول تازه دیگر سایپا اعلام شد

منبع: بیت ران

به "جیکو 7 کراس اوور تازه چری برای بازار خودرو ایران ، راهنمای جامع JAECOO 7" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جیکو 7 کراس اوور تازه چری برای بازار خودرو ایران ، راهنمای جامع JAECOO 7"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید