سبک ترین خودروهای دنیا کدامند و چه ویژگی هایی دارند؟

به گزارش وبلاگ اطلس وب، سبک ترین خودروهای دنیا کدامند؟ برای ساخت یک خودرو و مقایسه آن با کیفیت و سرعت دیگر خودروها عوامل بسیار زیادی دخیل است؛ از کیفیت جنس و مواد به کاررفته بگیرید تا نحوه ساخت و تکنولوژی خط فراوری آن کارخانه، ماندگاری و عمر مفید، ابعاد و کلاس ساخت، سطح استاندارد عایق بندی و مونتاژ و درنهایت وزن یک ماشین از جمله معیارهایی است که برای تشخیص یک محصول خوب و باکیفیت مدنظر قرار گرفته می گردد.

سبک ترین خودروهای دنیا کدامند و چه ویژگی هایی دارند؟

یکی از فاکتور های مهم در ساخت خودروها وزن آنهاست. از همین رو ما در این مطلب قصد داریم به معرفی و آنالیز سبک ترین خودروهای جهان بپردازیم.

فهرست سبک ترین خودروهای جهان

یکی از فاکتورها، یعنی وزن، شاید برای یک خریدار عادی چندان مسئله بزرگی نباشد، اما برای یک سازنده ماشین کاملاً برعکس و بسیار مهم است. خودروسازان بزرگ جهان تا جایی که می گردد، دوست دارند با حفظ کیفیت و سطح بالای ایمنی، وزن خودروی ساخته شده شان با قدرت کشش موتور و گیربکس آن منطبق و منطقی باشد. حتی گاهی دیده شده که این دقت زیاد در ساخت خودروی با وزن کمتر منجر به ثبت رکوردهایی در وزن ماشین ها شده است.

1. اسمارت Fortwo (730 کیلوگرم)

این خودروی کوچک دیفرانسیل عقب و با ظرفیت دو نفر به وسیله گروه خودروسازی اسمارت که زیر نظر شرکت دایملر نهاده شده است، ساخته شده است و جزء سبک ترین خودروهای جهان نهاده شده است. اولین نسل این محصول در سال 1998 معرفی گردید و امروز در نسل سوم خود نهاده شده است. این خودرو از همان روزهای اول معرفی توانست به علت طراحی جالب و زیبای خود و بعلاوه وزن بسیار کم متقاضی زیادی پیدا کند.

دایملر پیروز شد در همان سال اول بیش از 1 میلیون و 700 هزار دستگاه از آن را در 46 کشور به فروش برساند. از این مدل به عنوان یک هاچ بک مینی اسپرت هم یاد می گردد.

اسمارت Fortwo از نمای روبه رو

نمای جانبی اسمارت Fortwo

اسمارت Fortwo از نمای پشت

نمای داخلی اسمارت Fortwo

قبلی 1 از 4 بعدی

2. سیتروئن C1 (800 کیلوگرم)

یکی دیگر از سبک ترین خودروهای جهان بعدی هم در کلاس هاچ بک ساخته شده و متعلق به گروه PSA یا همان اتحادیه سازنده خودروسازی پژو و سیتروئن است. این خودرو با مارک سیتروئن معرفی گردیده است.

اولین نسخه این محصول که شرکت تویوتا هم در ساخت و طراحی آن همکاری داشته است، در سال 2005 به بازار آمد و پیروزیت آن در هنگام معرفی و بعدها ثبت تقاضا باعث شد هر دو کمپانی دیگر همکار در این پروژه یعنی تویوتا و پژو، بر اساس همین پلتفرم و وزن دو محصول دیگر و شبیه به آن یعنی پژو 107 و تویوتا آیگو را بسازند.

نمای پشت سیتروئن C1

نمای جانبی سیتروئن C1

نمای داخلی سیتروئن C1

قبلی 1 از 3 بعدی

هر 3 این مدل ها در نمایشگاهی در سال 2005 و به صورت مشترک حضور داشت و در دو نسخه 3 در و 5 در ساخته شد. سیتروئن C1 در کارخانه ای در جمهوری چک ساخته شد و از آنجا به بازار اروپا و آسیا راه یافت.

3. فورد KA (820 کیلوگرم)

اولین نسخه این ماشین آمریکایی در سال 1996 ساخته شد و نسل دوم آن به وسیله گروه فیات ایتالیا و تحت لیسانس فورد در سال 2008 و نسل سوم هم در سال 2016 به همگان معرفی گردید.

امروزه این محصول به عنوان یک خودروی ساب کامپکت شناخته می گردد و دو نسل اول آن در کلاس هاچ بک و 3 در ساخته شد، اما در نسل سوم به صورت هاچ بک 5 در و همین طور در کلاس سدان فراوری می گردد.

نمای جانبی فورد KA

فورد KA از نمای روبه رو

نمای جانبی فورد KA

نمای پشت فورد KA

نمای داخلی فورد KA

قبلی 1 از 5 بعدی

آخرین تیپ آن ابتدا در برزیل اما بعدها در هند، ایتالیا، مکزیک، اسپانیا و آفریقای جنوبی هم ساخته و فروش رفته است. این خودروی خوش ساخت و باکیفیت وزن بسیار کمی دارد و در جهان با نام مدل فورد فیگو شناخته می گردد.

4. میتسوبیشی میراژ (895 کیلوگرم)

یکی دیگر از خودروهای سبک جهان میتسوبیشی میراژ است. میراژ نام یک سری از خودروهای فراوریی این کمپانی ژاپنی است که اولین دوره آن از سال 1978 تا 2003 ساخته شد. بعد از چند سال توقف فراوری، نسخه های نو آن دوباره از سال 2012 معرفی گردید و یک مدل از آن به ایران هم رسیده و برای خرید و فروش وجود دارد و جزء سبک ترین خودروهای جهان به شمار میرود.

میتسوبیشی میراژ از نمای روبه رو

نمای جانبی میتسوبیشی میراژ

نمای پشت میتسوبیشی میراژ

نمای پشت از سمت راست میتسوبیشی میراژ

نمای داخلی میتسوبیشی میراژ

قبلی 1 از 5 بعدی

میراژ در نسخه سال 2015 با وزنی زیر 900 کیلو یکی از خودروهای سبک جهان در این صنعت است. به جز کلاس هاچ بک که سال ها فرم اصلی بدنه این مدل بود، بعدها و در دور دوم ساخت در کلاس سدان، کوپه و استیشن هم ساخته شد که هیچ کدام به سبکی هاچ بک مدل سال 2005 نرسید. این محصول که به صورت 3 در و 5 در ساخته می گردد، علی رغم کوچکی، فرم و طراحی زیبا و فضای جاداری در کابین دارد.

نوترین آگهی های میتسوبیشی میراژ

5. لوتوس Elise (900 کیلوگرم)

نسل آخر این خودروی زیبا و اسپرت به وسیله گروه بریتانیایی لوتوس در سال 2011 معرفی گردید و جزء یکی از سبک ترین خودروهای جهان نهاده شده است. اولین نسخه آن در سال 1996 به بازار آمد، اما در آخرین نسخه شاهد تغییرات زیادی مثل بدنه فایبرگلاس و اسکلت آلومینیوم بود که باعث سبک ترشدن خودرو و بعلاوه بهبود سیستم تعلیق شد. با این نوآوری سرعت ماشین تا 240 کیلومتر بر ساعت بیشتر شد و هزینه ساخت آن به طور محسوسی کم شد.

لوتوس Elise از نمای روبه رو

نمای جانبی لوتوس Elise

نمای پشت لوتوس Elise

نمای داخلی لوتوس Elise

قبلی 1 از 4 بعدی

نام این خودرو از الیسا آرتیولی نوه رومانو آرتیولی که در زمان معرفی رئیس کمپانی لوتوس بود، گرفته شده است. در سال 2021 اعلام شد که لوتوس فراوری این مدل و دو مدل معروف دیگر خود را متوقف می نماید تا محصولات نوتری به بازار معرفی کند.

نوترین آگهی های لوتوس الیزه

6 - شورلت اسپارک (1020 کیلوگرم)

این محصول ساخت گروه آمریکایی جنرال موتورز برای اولین بار در سال 1998 به وسیله شعبه کره جنوبی این گروه معرفی گردید. اسپارک از روی پلتفرم دوو ماتیز که برای ما ایرانی ها بسیار آشناست، ساخته شده و فرم و طراحی آن در نگاه اول ما را به راحتی یاد ماتیز می اندازد. در واقع گروه خودروسازی دوو بعد از ساخت محصولاتش در کره و کسب پیروزیت هایی محسوس به وسیله جنرال موتورز آمریکا خریداری شد و در سال 2002 نام جنرال موتورز کره به خود گرفت.

شورلت اسپارک از نمای روبه رو

نمای جانبی شورلت اسپارک

نمای جانبی شورلت اسپارک

نمای پشت شورلت اسپارک

نمای داخلی شورلت اسپارک

نمای داخلی شورلت اسپارک

قبلی 1 از 6 بعدی

اسپارک حاصل ادامه تفکر این گروه کره ای بود و نتیجه آن به هاچ بکی کوچک رسید که حدود 1 تن وزن دارد. نسل دوم این محصول در سال 2005 و نسل سوم آن در سال 2010 معرفی گردید. ضمن اینکه در سال 2013 یک نسخه تمام برقی آن در آمریکا به بازار معرفی و چندین دستگاه از آن در شهرهای کالیفرنیا و اورگان به فروش رفت.

7 - آلفا رومئو 4C (1050 کیلوگرم)

این خودروی موتور عقب و مجذوب کننده ایتالیایی برای اولین بار در سال 2011 معرفی و ساخت آن دو سال بعد آغاز شد. کمپانی خودروساز ایتالیا این محصول را در دو کلاس کوپه و اسپایدر ساخته و از لحاظ زیبایی در طراحی جای هیچ گله ای برای علاقه مندان باقی نگذاشته است.

آلفا رومئو 4C از نمای روبه رو

نمای جانبی آلفا رومئو 4C

نمای پشت آلفا رومئو 4C

نمای داخلی آلفا رومئو 4C

قبلی 1 از 4 بعدی

بدنه فیبر کربن به علاوه زیر شاسی آلومینیومی وزن این مدل را تا حد زیادی کم نموده است و جزء یکی از سبک ترین خودروهای جهان نهاده شده است. راندمان و لذت خوب آن در رانندگی باعث شد، پای این کمپانی در فراوری انبوه یک محصول و بعد از مدت ها به لطف 4C خوش ساخت دوباره به بازارهای آمریکای شمالی باز گردد.

این خودرو از سوی یک مجله معتبر آلمانی به عنوان زیباترین طراحی در سال 2011 رسیده است. شتاب اولیه این ماشین تنها 4.5 ثانیه است و سقف سرعت آن به 260 کیلومتر بر ساعت می رسد.

نوترین آگهی های آلفارومئو

8. تویوتا GT86 (1260 کیلوگرم)

در آخرین گزینه از فهرست سبک ترین خودروهای جهان به یک محصول ژاپنی می رسیم. تویوتا این محصول را با همکاری کمپانی سوبارو فراوری نموده است. هم راستا با برند تویوتا، گروه سوبارو هم مدل شبیه به همین محصول را با نام BRZ به بازار معرفی کرد. هر دو محصول در کلاس کوپه و با فرمت جایگاه 2+2 عرضه می گردد و زیر دسته ماشین های اسپرت قرار می گیرد.

نسخه اولیه آن در سال 2012 رونمایی شد و در نسخه سال 2019 مورد بازطراحی نهاده شد. این مدل تویوتا به عنوان یک خودروی کوپه جوایز متعددی را در رشته کیفیت ساخت و سطح ایمنی با وجود اسپرت بودن و داشتن وزن سبک گرفته است. جوایزی مثل خودروی سال، برترین اجرا و پرفورمنس در اروپا و استرالیا، جایزه خودروی سال از سوی مردم از استرالیا و جایزه برترین خودروی جمع شونده سال در ژاپن از جمله این عناوین است.

تویوتا GT86 از نمای روبه رو

نمای جانبی تویوتا GT86

نمای پشت تویوتا GT86

نمای داخلی تویوتا GT86

قبلی 1 از 4 بعدی

آخرین نسخه این محصول در نسل دوم با نام GR86 شناخته می گردد که سال 2021 معرفی گردیده است. تویوتا امیدوار است نسخه نو نیز مانند نسل قبلی که در سال های 2019 و 2020 در آمریکا به ترتیب با فروش 3600 و 2700 دستگاه روبه رو شد همچنان پیروز باشد.

سخن آخر و جمع بندی سبک ترین خودروهای جهان

همان طور که گفته شد برای یک خریدار و فروشنده عادی یک ماشین، اعداد محاسباتی کارشناسی و ریز مثل وزن ماشین چندان مسئله مهمی محسوب نمی گردد، اما نسبت درست وزن و ابعاد به قدرت کشش یک خودرو برای یک کمپانی سازنده موضوع بسیار بااهمیتی است. گاهی رخ داده که یک مدل خاصی به خاطر رعایت نشدن همین موضوع و بی دقتی از سوی شرکت خودروساز دچار شکست و عدم فروش مطلوب در بازار شده است.

امروزه ساخت خودروهای سبک به خاطر کاهش مصرف سوخت و داشتن عملکرد و سرعت بهتر بسیار مورد توجه خودروسازی های مطرح جهان نهاده شده است. گرچه به خاطر محدودیت واردات خودرو و تحریم ها ما از سوار شدن بر این سبک بال ها محروم مانده ایم، اما سعی کردیم با ارائه عکس ها و آنالیز ویژگی هایشان شما را با آنها آشنا کنیم.

نظر شما درباره خودروهای فوق چیست؟ آیا خودروی دیگری می شناسید که در فهرست سبک ترین خودروهای جهان قرار بگیرد؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

نوترین آگهی های خودرو
منبع: بلاگ دیوار

به "سبک ترین خودروهای دنیا کدامند و چه ویژگی هایی دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبک ترین خودروهای دنیا کدامند و چه ویژگی هایی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید