پوشش ضعیف اینترنت نسل پنجم در کشور!

به گزارش وبلاگ اطلس وب، زومیت نوشت: تعداد سایت های نسل پنجم اینترنت کشور زیر 5 درصد است اما وزیر ارتباطات وعده داده که تا انتها دولت پوشش نسل پنجم به 10 درصد برسد.

پوشش ضعیف اینترنت نسل پنجم در کشور!

همایش ملی ایران 5G صبح امروز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار گردید و وزیر ارتباطات، معاونان این وزارتخانه و مدیران اپراتورها در آن حضور داشتند.

عیسی زارع پور در این همایش پس از ارائه آماری از پیشرفت پروژه فیبر نوری از برنامه ها برای افزایش سرعت ارتباطات سیار گفت.

زارع پور اعلام نمود که پروژه فیبر نوری در 200 شهر شروع شده و اکنون 4 میلیون خانوار را تحت پوشش قرار داده است: هدف گذاری ما این است که تا پنج سال آینده تمام ساختمان های کشور را به وسیله فیبر نوری به اینترنت متصل کنیم. به گفته او به موازات این پروژه، زیرساختی هم برای توسعه اینترنت سیار مهیا خواهد شد: دستیابی به اینترنت نسل پنجم و ششم بدون فیبرنوری امکان پذیر نیست. نمی توان با فناوری بی سیم، ظرفیت خوبی را به مردم ارائه داد. زمانی که 20 میلیون پوشش برای خانوارها ایجاد گردد، یعنی ما فیبر را تا سر کوچه مردم ببریم عملاً برای توسعه آنتن های نسل پنجم آمادگی خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات بعلاوه با اعلام اینکه حدود 70-80 درصد ترافیک مصرفی کاربران در کشورهای پیشرفته بر بستر اینترنت ثابت است، گفت: این عدد در ایران برعکس است و باید آن را تغییر دهیم تا یاری کند که سرعت در ارتباطات سیار افزایش پیدا کند.

به گفته او مقدمات توسعه نسل پنجم از گذشته شروع شده و برای سرعت گرفتن آن، مذاکرات لازم برای واگذاری فرکانس 3700-3800 اجرا شده است و به زودی مزایده آن انجام می گردد: مذاکرات دیگری برای باندهای فرکانسی در دست نهادهای دیگر نیز در حال اجرا است تا مسئله ای از نظر تأمین منابع لازم برای توسعه نسل پنجم اینترنت وجود نداشته باشد.

تعداد سایت های نسل پنجم زیر 5 درصد است

مدل مالی نسل پنجم اینترنت بخش دیگری از صحبت های وزیر ارتباطات در همایش ملی 5G بود. زارع پور با اشاره به صدور پروانه همگرایی برای اپراتورهای ثابت و مجوز فعالیت 9 اپراتور اینترنت ثابت در اینترنت سیار گفت: در حال کار کردن روی مدل مالی نسل پنجم اینترنت هستیم. او درباره مدل مالی نسل پنجم اضافه نمود نسل پنجم اینترنت متناسب با برنامه ها پیش نرفت و مدل مالی این شبکه مدلی نیست که اپراتور مایل به سرمایه گذاری بر آن باشد. بعلاوه زیرساخت ها فراهم نبوده است.

او بعلاوه به برنامه هفتم توسعه اشاره نمود که در آن دستگاه ها مکلف به برنامه ریزی برای استفاده حداکثری از فناوری های نو مثل اینترنت اشیا و هوش مصنوعی شده اند: تمام این ها احتیاج به زیرساخت پرسرعت، باکیفیت و امن دارد. جهت گیری وزارت ارتباطات نیز به همین سمت و سو است. در حال حاضر برای هر کار ملی مبتنی بر فناوری در کشور آمادگی داریم؛ اما حالا که قرار است صنایعی مانند کشاورزی هوشمند شوند باید بدانیم که زیرساخت فعلی جوابگو نیست و باید از فناوری های نو استفاده کرد. وضع موجود، به هیچ وجه رضایت بخش نیست و با سرعت درحال توسعه پروژه های زیرساختی هستیم. اگر کسی جای بنده بود دست به کارهای زیرساختی نمی زد چرا که به طور مثال همین فیبرنوری احتیاج به حفاری در تمام خیابان ها و کوچه ها دارد و باید با تعداد زیادی شهردار، فرماندار، استاندارد و مسئولان مدیریت شهری مذاکره کرد که همین مسئله کار را سخت می نماید.

وزیر ارتباطات با اعلام اینکه تعداد سایت های نسل پنجم در کشور زیر 5 درصد است، تأکید کرد بر اساس سند معماری شبکه ملی اطلاعات تا سرانجام دولت باید 10 درصد کاربران مصرف نماینده فناوری های نو باشند که فناوری نو در بخش اینترنت سیار نسل پنجم اینترنت است.

مدیرعامل ایرانسل هم یکی دیگر از سخنران های این همایش بود. او هفته گذشته هم در رویداد 17 سالگی ایرانسل از موانع توسعه اینترنت نسل پنجم گفته بود. از جمله اینکه برخی از گوشی های نسل نو که اینترنت 5G را پشتیبانی می نمایند در کشور ما قفل هستند.

عباسی آرند در همایش ایران 5G با اشاره به راه اندازی سایت 650 نسل پنجم گفت در حال حاضر 6 میلیون مشترک با قابلیت اینترنت نسل پنج در کشور فعال است و 600 هزار نفر از آن استفاده می نمایند و اشاره نمود که در ایران نمی گردد امیدوار بود هوشمندسازی در صنعت با 5G رونق بگیرد.

پیش از این در شهریور ماه هم رئیس مرکز تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول گفته بود که سایت 5G برای اپراتورها صرفه مالی ندارد اما با تغییر تعرفه ها ممکن است سرمایه گذاری در 5G منطقی باشد.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "پوشش ضعیف اینترنت نسل پنجم در کشور!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوشش ضعیف اینترنت نسل پنجم در کشور!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید