خاتمه یک دوران: آخرین بوئینگ 747 جامبوجت کارخانه را ترک کرد

به گزارش وبلاگ اطلس وب، عصری از تاریخ هوانوردی پس از 54 سال به سرانجام رسید. روز سه شنبه، آخرین هواپیمای جامبو جت 747 از خط فراوری کارخانه بوئینگ اورت در واشنگتن، خارج شد.

خاتمه یک دوران: آخرین بوئینگ 747 جامبوجت کارخانه را ترک کرد

این هواپیما آخرین هواپیما یکی از 1574 هواپیمایی است که لقب ملکه آسمان ها را به خود اختصاص داده بود.

این هواپیمای غول پیکر با رنگ سبز رنگین کمانی خود، بدون هیاهو، از کارخانه هواپیماسازی پهن پیکر حارج شد.بعد از ترخیص این هواپیمای 747، به یکی دیگر از تأسیسات بوئینگ منتقل می گردد و در آنجا با رنگ خط هوایی اطلس ایر Atlas Air در انتظار تحویل نهایی به مشتری در سال آینده رنگ آمیزی می گردد.

داستان 747 با یک پیشنهاد ناموفق بوئینگ برای بازاریابی یک جت حمل و نقل بزرگ به ارتش ایالات متحده در دهه 1960 به دنیا آمد. آن قرارداد نظامی در نهایت با C-5A Galaxy به لاکهید داده شد، اما بوئینگ متقاعد شده بود که طراحی اولیه آن، با موتور توربوفن، می تواند برای بازار غیرنظامی، که در آن موقع پررونق بود، کاربرد داشته باشذ.

در 9 ژانویه 1969، اولین نمونه اولیه 747 بر فراز استان واشنگتن پرواز کرد. طول آن 68.5 متر بود، بال آن بزرگتر از زمین بسکتبال بود و دم آن به بلندی یک ساختمان شش طبقه بود.

بعلاوه دارای یک برآمدگی در بالای بدنه تحت فشار بود که به آن نمای متمایز و نهنگ مانندی می داد که متمایزش می کرد.

اواخر دهه 1960 زمانی بود که هواپیماهای مسافربری مافوق صوت در حال آزمایش بودند و بوئینگ مطمئن نبود که آیا 747 به زودی به عنوان یک هواپیمای مسافربری منسوخ می گردد یا خیر، بنابراین هواپیما با کابین بلند و دماغه ای طراحی شد که می توانست یک بالگرد را در خود جای دهد و برای بارگیری محموله هم کاربرد داشته باشد.

متاسفانه چالش مافوق صوت هرگز اتفاق نیفتاد و 747 با توانایی حمل بیش از 300 مسافر در اولین پیکربندی پهن پیکر و دو راهرویی با پیکربندی های بعدی که حداکثر 524 مسافر را در خود جای می دادند، محرک اصلی در یاری به همگانی کردن سفرهای هوایی بود. نسخه های اول در عصر ظلایی هواپیماهای مسافربری حتی یک سالن پیانو در عرشه بالایی داشتند!

به گفته بوئینگ، قدرت باربری این هوپیمای حدود 133تن است. در طول تاریخ طولانی خود، در نقش های مختلف، از جمله انواع کشیده، انواع دوربرد، و انواع ویژه حمل و نقل ظاهر شد.

جامبو جت حتی به عنوان یک هواپیمای حمل کننده شاتل فضایی ین کالیفرنیا و مرکز فضایی کندی دید، خدمت کرد.

نوع تجهیز شده این هواپیما به عنوان هواپیمای مخصوص رئیس جمهور یا Air Force One کاربرد پیدا کرد و در بیش از 300 فیلم صحنه هایی از پرواز یا به صورت اختصاصی تار ماجراهای درون این هولپیما دیده می گردد.

کیم اسمیت، معاون رئیس و مدیر کل برنامه های 747 و 767 بوئینگ گفت: بیش از نیم قرن، ده ها هزار کارمند اختصاصی بوئینگ این هواپیمای باشکوه را طراحی نموده و ساخته اند که واقعاً دنیا را تغییر داده است. ما مفتخریم که این هواپیما در سال های آینده به پرواز در سراسر دنیا ادامه خواهد داد.

منبع: بوئینگ

منبع: یک پزشک

به "خاتمه یک دوران: آخرین بوئینگ 747 جامبوجت کارخانه را ترک کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه یک دوران: آخرین بوئینگ 747 جامبوجت کارخانه را ترک کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید