معرفی شرکت هواپیماسازی بوئینگ

به گزارش وبلاگ اطلس وب، آشنایی با شرکت هواپیماسازی بوئینگ | Boeing

امروز می خواهیم درباره یکی از شرکت های بزرگ هواپیماسازی دنیا و اصلی ترین رقیب شرکت هواپیماسازی ایرباس را برای شما معرفی نماییم، شرکت هواپیما سازی بوئینگ (Boeing). این شرکت به همراه ایرباس یکی از عوامل تحول صنایع هواپیمایی دنیا شدند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه شوید تا به اتفاق یکدیگر تاریخچه، فعالیت ها و محصولات این شرکت هواپیماسازی را به اتفاق یکدیگر آنالیز نماییم.

معرفی شرکت هواپیماسازی بوئینگ

تاریخچه شرکت هواپیماسازی بوئینگ

شرکت هواپیماسازی بوئینگ که تحت نام شرکت هوا و فضا و صنایع هوایی بوئینگ فعالیت می کند در سال 1916 به وسیله شخصی به نام ویلیام بوئینگ تاسیس شد.

شرکت هواپیما سازی بوئینگ در طول سال های سال، فعالیت خود در ساخت هواپیماهای مختلف چه در حوزه مسافری و چه در حوزه های دیگر را به بازارهای جهانی و فن آوری ارائه نمود.

این شرکت از سوی دیگر با خرید و ادغام بسیاری از شرکت های هواپیمایی دیگر همانند مک دانل داگلاس و بعلاوه خرید شرکت های هواگرد ساز تبدیل به یکی از بزرگ ترین شرکت های هواپیماسازی جهان شده است.

شرکت هواپیماسازی بوئینگ یکی از بزرگ ترین شرکت های حوزه فن آوری هوا و فضا در جهان است و توانست در سال 2011 در مقام دومین فراوری کننده بزرگ تجهیزات دفاعی جهان درجهان شناخته شد.

یکی دیگر از افتخاراتی که شرکت هواپیمایی بوئینگ دارد این است که به عنوان بزرگ ترین صادرکننده کالا و خدمات هواپیمایی و در کل حوزه هوایی در قاره آمریکا و جهان می باشد. سهام شرکت هواپیمایی بوئینگ در بزرگ ترین بازارهای بورس جهان در بالاترین حد ممکن معامله می گردد.

شرکت بوئینگ به عنوان بخشی از میانگین صنعتی بسیاری از شرکت های معروف بزرگ جهان که در زمینه هوایی فعالیت می کنند نیز به شمار می آید.

کمی بالاتر گفتیم که شرکت بوئینگ با خرید شرکت هواپیماسازی مک دانل داگلاس تبدیل به یکی از بزرگ ترن شرکت های هواپیمایی جهان شد.

این اتفاق در سال 1997 افتاد. از سال 2001 به بعد دفتر شرکت هواپیماسازی بوئینگ به شهر شیکاگو منتقل شده است.

شرکت هواپیماسازی بوئینگ از نظر چارت سازمانی خود به 4 قسمت مختلف تقسیم شده است. لازم به ذکر است که این 4 بخش که عبارتند از بوئینگ کپیتال،هواپیماهای تجاری، حفاظت و خدمات اشتراکی، به وسیله شرکت هایی که تابعیت بوئینگ را دارند، راهنمایی و مدیریت می گردد.

حال کمی به این می پردازیم که بوئینگ درابتدا با چه انگیزه ای و چگونه افتتاح گشت. آقای ویلیام بوئینگ در مارس سال 1910 شرکت گرین وود تیمبر را تأسیس کرد و برای توسعه آن در 2 سال بعد سهام شرکتی به نام شیپ یارد را خریداری نمود.

همه این کارها تنها مقدمه این بود که بتواند به مرور زمان مقدمات تهیه و ساخت یک شرکت و کارخانه هواپیماسازی را به وجود آورد و به همین دلیل کم کم پایه های ساخت و تاسیس بوئینگ گذاشته گردد.

البته شاید برایتان جاللب باشد تا بدانید که بوئینگ در ابتدا علاقه مند بود تا تجارتی بزرگ در زمینه کارخانه الوار و چوب داشته باشد.

در این راه اطلاعات بسیار مفیدی نیز کسب نموده بود اما در نهایت او با ارائه طرح هایی بسیار در زمینه مونتاژ و سرهم بندی و بعلاوه ساخت هواپیما او را مجاب کرد تا شانس خود را در زمینه احداث یکی از مهم ترین کارخانه های ساخت هواپیمای جهان سازد.

او نمی دانست که کارخانه کوچکش در آینده ای دور تبدیل به یکی از مهم ترین و بزرگ ترین کارخانه های ساخت هواپیمای جهان می گردد.

بالاخره شرکت بوئینگ دقیقا مصادف با تاریخ 15 ژوئیه سال 1916 با سرمایه ای چندین هزار دلاری تاسیس شد و اولین هواپیمایش را با طولی کمتر از 8 متر که تنها 900 پا ارتفاع می گرفت را روانه بازار ساخت.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید شرکت بوئینگ در ابتدا پسفیک نام داشت و بعدها به نام موسسش تغییر نام داد. بوئینگ در ابتدا برای حمل بار و نامه ها پستی هواپیما فراوری می کرد که این هواپیماها مدل C نام داشتند.

اولین هواپیمای مدل تجاری بوئینگ که روانه بازار شد B1 نام داشت. در سال های بعدی فعالیت بوئینگ این شرکت راه پیشرفت را نه تنها در ارائه هواپماهای گوناگون بلکه در زمینه ارائه خدمات نوین و تکنولوژی های نوتر باز نمود.

فرایند خریداری شرکت های هواپیمایی به وسیله بوئینگ از سال 929 با خرید چند شرکت بزرگ اما در حال ورشکستگی بزرگ همانند: یونایتد ایر ترانسپورت، همیلتو استاندارد، ووت و پرت اند ویتنی شروع نمود.

شرکت هواپیماسازی بوئینگ در جاده پیشرفت و تاسیس قرار داشت و ویلیام بوئینگ نیز این فرایند را راهنمایی می نمود اما در سال 1934 با تصویب قانونی نو در شرکت و همزمان با شکوفایی شرکت، آقای بوئینگ سهام خود را فروخت و از شرکت به عنوان رئیس مجموعه استعفا داد اما تا آخر عمر خود به عنوان مشاور در این شرکت فعالیت نمود.

بوئینگ در تمام این سال ها فعالیتی فوق العاده داشت اما زمانی این شرکت بر سر زبان ها افتاد که هواپیمای مسافربری بوئینگ 307 را ساخت و به معنایی واقعی انقلابی بزرگ و بزرگ در صنعت هواپیماسازی به راه انداخت.

در سال 1957 نیز اولین هواپیمای مجهز مسافربری خود به نام بوئینگ 707 معروف خود را وارد بازار جهانی نمود و مجموعه موفقیت های سریالی خود را تکمیل نمود.

اما بوئینگ تنها به ساخت همین هواپیماها راضی نشد و پس از 707 هواپیمایی های بوئینگ 727، بوئینگ737 و در نهایت بوئینگ 747 را به بازار حمل و نقل هوایی در جهان ارائه نمود.

بوئینگ در این سال ها به توسعه فعالیت های خود پرداخت و با سازمان هوا و فضای ناسا وارد مشارکت و همکاری شد.

در طی سال های 1974 به بعد شرکت هواپیماسازی بوئینگ پس از همکاری با ناسا و ساخت مشترک سفینه فضایی آپولو و مارینر 10، در سال 1990 با ساخت و ارائه هواپیمای بوئینگ 737 و با فروش 2 هزار ففرایند از این هواپیما تبدیل به یکی از پر فروش ترین هواپیماهای جهان شد. مدیرعامل فعلی شرکت بوئینگ، فردی به نام جیمز مک نرنی است و از سال 2001 به عنوان عضو هیئت مدیره و از سال 2005 به عنوان مدیرعامل بوئینگ، مشغول به کار شده است.

نوترین محصول شرکت هواپیماسازی بوئینگ بوئینگ 737 مکس (Boeing 737 Max) است که اولین پرواز آزمایشی خود را به مقصد فرودگاه مخصوص صحرائی بوئینگ پروازی 2 ساعت و 47 دقیقه ای انجام داد.

منبع: الی گشت

به "معرفی شرکت هواپیماسازی بوئینگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شرکت هواپیماسازی بوئینگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید