محمود توکلی، سیمایی ناشناخته در نهضت ملّی ایران

به گزارش وبلاگ اطلس وب، کتاب محمود توکلی، سیمایی ناشناخته در نهضت ملّی ایران تالیف مجید رُهبانی از مجموعه برگی از تاریخ انتشارات دنیا کتاب منتشر شد.

محمود توکلی، سیمایی ناشناخته در نهضت ملّی ایران

در بخشی از کتاب آمده است: تاریخ معاصر ایران از نیمه دهه 30 تا نیمه دهه 40 تکاپوهای سیاسی مختلفی را شاهد بود. در میان گرایشی که با نام نهضت ملّی ایران شناخته می شد، تلاش هایی برای بازاندیشی و نظریه پردازی دیده می گردد. اگرچه همه این تلاش های فکری غنای همسانی ندارند ولی تأثیر بعضی، به ویژه آن هایی که با آموزه های دینی یا سوسیالیسم دموکراتیک پیوند می خورند، تا سال ها بر نیروهای سیاسی ایران باقی می ماند. در طیف نیروهای چپ هم بعضی همچنان به راه حزب توده ایران رفتند. شماری، سرخورده از سیاست ها و شیوه رهبری حزب، در پی اصلاح و بازسازی آن برآمدند. افرادی هم یکسره از آن فاصله گرفتند، گذشته را نقد کردند و جویای راه های تازه شدند. محمود توکلی دارستانی از این دسته است.

از محمود توکلی چندین نوشته به جای مانده است. این احتمال هم وجود دارد که در گذر سال ها، بعضی از نوشته های او مفقود شده یا ناشناخته مانده باشد. هدف این کتاب ارائه سرگذشت توکلی (در حدّ اطلاعات موجود)، چکیده ای از بحث های مفصّل او و ارائه طرحی از سیمای مردی است که از جوانی دل به آرمانی سپرد و امیدهایی داشت که به آن ها وفادار ماند. او شهامت آن را داشت که گذشته خود و حزبش را نقد کند، برخلاف جریان آب شنا کند و بدون هراس از تکفیر، نظریاتش را منتشر سازد. او بر شماری از دوستان و شاگردانش اثر گذاشت و با دیدگاه های متفاوت و گاه نامتعارف خود، آن ها را به فکر واداشت.

کتاب محمود توکلی، سیمایی ناشناخته در نهضت ملّی ایران تالیف مجید رُهبانی در 306 صفحه و قیمت 60 هزار تومان در قطع رقعی و جلد شومیز از مجموعه برگی از تاریخ انتشارات دنیا کتاب منتشر شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "محمود توکلی، سیمایی ناشناخته در نهضت ملّی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمود توکلی، سیمایی ناشناخته در نهضت ملّی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید