غذای امروز ما فردای ما را می سازد، تأثیر مستقیم شرایط اقتصادی بر روی امنیت غذایی جامعه

به گزارش وبلاگ اطلس وب، مدیر موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: غذای سالم می تواند علاوه بر تامین نیاز بدن، ایمنی ما را در برابر بیماری های مختلف بالا ببرد.

غذای امروز ما فردای ما را می سازد، تأثیر مستقیم شرایط اقتصادی بر روی امنیت غذایی جامعه

به گزارش خبرنگار از ، قدیر رجب زاده مدیر موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در نشست خبری به مناسبت روز دنیای غذا و گرامیداشت هفته غذا در کشور گفت: چالش های امنیت غذایی، کمبود منابع غذایی و امنیت تغذیه، بحران های پیش روی ما هستند و از منظر انسانی و اخلاقی و حرفه ای باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم.

او افزود: در سال 97 شاخص امنیت غذایی (نسبت هزینه های خوراکی به کل هزینه ها در خانوار) در حوزه شهری 24 درصد و روستایی 37 درصد بوده است و این در حالی است که این عدد در کشور های توسعه یافته بین 9 تا 14 درصد است.

مدیر موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: در بحث امنیت غذا سه رکن اصلی وجود دارد؛ رکن اول اینکه غذای کافی وجود داشته باشد، مورد دوم دسترسی به مواد غذایی برای همه اقشار جامعه و مولفه سوم پایداری دریافت غذا است.

رجب زاده با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی هم تاثیر به سزایی در امنیت غذایی دارد، بیان نمود: در مورد مولفه اول امنیت غذایی یعنی وجود منابع غذایی کافی می توان گفت به طور نسبی صد در صد بسیاری از غلات و گوشت و میوه و سبزی در داخل کشور تولید می شوند، اما مواردی مثل روغن و دانه های روغنی، کمتر از 20 درصد تولید داخل دارند و در مواردی مانند کنجاله وابسته به خارج از کشور هستیم و این موضوع می تواند تولید گوشت قرمز را کاملا تحت الشعاع قرار دهد.

او شرح داد: زمانی که در تامین مواد اولیه صنایع غذایی به صادرات وابسته باشیم هر گونه تنش ارزی و نوسانات بازار های بین المللی موجب و به خطر افتادن امنیت غذایی می شود و این موضوع مهم نیازمند آینده نگری و سیاست گذاری های دراز مدت است.

  • خراسان رضوی، قطب تولید مواد غذایی و بهداشتی در کشور

مدیر موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی تاکید کرد: به طور کلی به عنوان کشوری که یک درصد جمعیت دنیا را شامل می شود، دو درصد ضایعات دنیا را تولید می کنیم و به همین دلیل یکی از سیاست های مهمی که دنبال می کنیم کاهش ضایعات و یا استفاده از ضایعات است.

رجب زاده اظهار کرد: یکی از مباحث مهم این است که از تولید ضایعات در دراز مدت جلوگیری کنیم و در این زمینه به بسته بندی های هوشمند و دانش فرآوری ضایعات قابل استفاده نیازمندیم.

او افزود: یکی دیگر از محور های تحقیقاتی در موسسه بحث جیره های غذایی است، جیره های غذایی برای گروه های مختلف جامعه از بیماران خاص تا گروه های سنی خاص، برای مثال یکی از محصولاتی که به بازار عرضه شده جیره هایی غذایی دانش آموزی است که شامل مواد غذایی و ویتامین های مورد نیاز این گروه سنی می باشد.

مدیر موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: ستاد کل نیرو های مسلح بحث جیره های غذایی 24 ساعته و 48 ساعته را به موسسه محول کرده است و ما در این زمینه مرجعیت غذایی کشور را کسب کرده ایم.

ابوالفضل پهلوان لو معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی نیز در این نشست گفت: سالانه در کشور 123 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می شود که 30 درصد آن قبل از رسیدن به دست مصرف کننده از بین می رود و به ضایعات تبدیل می شود.

او افزود: دلیل اینکه ضایعات در کشور ما زیاد است مدل نگهداری مواد غذایی و بسته بندی های نامناسب آن ها است که یا زود فاسد می شود و یا خواص خود را از دست می دهد که ما در مجموعه در حوزه نگهداری مواد با پلاسمای سرد کار کرده ایم و این پایداری می تواند در همه حوزه ها مثمر ثمر باشد.

معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی ادامه داد: امسال شعار روز دنیای غذا از سوی سازمان دنیای غذا عملکرد امروز ما فردای ما را می سازد اعلام شده است و این جمله بسیار مهم و کلیدی است.

/ م. ب

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "غذای امروز ما فردای ما را می سازد، تأثیر مستقیم شرایط اقتصادی بر روی امنیت غذایی جامعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذای امروز ما فردای ما را می سازد، تأثیر مستقیم شرایط اقتصادی بر روی امنیت غذایی جامعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید