روزنامه آلمانی: انزوای آمریکا در سیاست های ضدایرانی، ترامپ در دستیابی به اهداف مدنظر خود ناکام بوده است

به گزارش وبلاگ اطلس وب، یک روزنامه آلمانی از انزوای آمریکا در پیشبرد سیاست های ضد ایرانی خود خبر داده و ترامپ را در دستیابی به اهداف مد نظر خود بعد از لغو برجام ناکام ارزیابی کرد.

روزنامه آلمانی: انزوای آمریکا در سیاست های ضدایرانی، ترامپ در دستیابی به اهداف مدنظر خود ناکام بوده است

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ اطلس وب، روزنامه تاگس اشپیگل آلمان در مطلبی به دلایل حملات ترامپ علیه برجام پرداخته و نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مبارزات انتخاباتی واقع شده است. وی در این دوران نمی تواند هیچ نقطه ضعفی از خود نشان دهد، بنابراین مناقشات بین دولت او از یک طرف و روسیه و چین و اتحادیه اروپا و اکثریت شورای امنیت سازمان ملل از طرف دیگر درباره سرنوشت توافق هسته ای با ایران به احتمال زیاد تشدید می گردد.

رئیس جمهور آمریکا پشت به دیوار نهاده شده و این شرایط ترامپ در روزهای آینده تنش ها را تشدید می نماید.

در ادامه این مطلب آمده است: ترامپ می خواهد توافق هسته ای با ایران را که ایالات متحده به صورت یکجانبه در ماه می 2018 از آن خارج شده است تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شکستی غیر قابل بازگشت بکشاند.

هفته گذشته قطعنامه ایالات متحده آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران که در ماه اکتبر منقضی می گردد در شورای امنیت سازمان ملل رد شد. تنها کشور دومینیکن با این طرح دولت آمریکا موافقت کرد.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: دولت آمریکا در سطح دیپلماتیک در سیاست خود در قبال ایران روی هم رفته منزوی شده است. از طرف دیگر موفقیت هایی که آمریکا با لغو برجام انتظار آن را داشت حاصل نشده است، با این اقدام آمریکا نه نظام جمهوری اسلامی ایران به زانو درآمد و نه یک توافق به باور ترامپ بهتر و جدید مورد مذاکره نهاده شد. به جای آن ائتلاف بین المللی که بعد از 10 سال مذاکره به توافقی دست یافته بود در هم شکسته شد.

در این شرایط وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج شنبه به شورای امنیت سازمان ملل رفت تا سازو کاری را برای بازگرداندن مجدد همه تحریم ها علیه ایران فعال کند. وی به صورت غیر مستقیم همه کشورهایی که از این فرایند جلوگیری نمایند را تهدید کرد.

به گفته پامپئو اساس مکانیسم ماشه در برجام این است که ایران به تعهدات خود در قبال این توافق عمل نمی نماید. وزیر امور خارجه آمریکا از تخلفات اساسی از طرف ایران سخن گفت. وی در این راستا به قطعنامه 2231 سازمان ملل اشاره نمود. یک بند از این قطعنامه به امضانمایندگان برجام این اجازه را می دهد در صورت نقض تعهدات برجامی از طرف ایران تحریم ها علیه این کشور را بازگردانند.

وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس اعلام نموده اند از آن جایی که آمریکا دیگر از اعضا و یا شرکت نمایندگان در توافق برجام نیست مجاز به فعال کردن مکانیسم ماشه نیز نمی باشد.

این کشورهای اروپایی این اقدام ایالات متحده را با کوشش های در حال حاضر خود برای حفظ برجام ناسازگار دانسته و عدم حمایت خود از آن را اعلام کردند. روسیه و چین هم موضعی مشابه را اتخاذ نموده اند.

آمریکا ادعا می نماید که با وجود خروج از برجام همچنان از مشارکت نمایندگان در این توافق بر اساس بند 10 قطعنامه 2231 سازمان ملل محسوب می گردد.

در ادامه این مطلب آمده است: آلمان، فرانسه و انگلیس در این باره با هم اتفاق نظر دارند که تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به برجام پایبند بمانند. وزرای امور خارجه این کشورها در بیانیه ای نوشته اند که مشکل فعلی یعنی نقض سیستماتیک تعهدات ایران در قبال برجام باید به وسیله تبادل نظر حل گردد.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: نحوه واکنش شورای امنیت سازمان ملل به درخواست دولت آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه هنوز معین نیست. در حال حاضر اندونزی ریاست دوره ای بر این نهاد بین المللی را بر عهده دارد. این مسئله کاملا امکان پذیر است که این درخواست رد گردد. روسیه اعلام نموده که این درخواست آمریکا را به چالش می کشد. دولت چین هم فرایندهایی را در دست آنالیز قرار داده تا حداقل بتواند شروع فرایند بازگشت تحریم ها را به تعویق بیاندازد.

روزنامه فارین پالسی در مقاله ای که روز سه شنبه منتشر شد در صحنه آشفته و درمانده و از هم گسیخته شورای امنیت سازمان ملل سه گروه را ترسیم کرد که یک گروه آمریکا و گروهی هستند که از سیاست های فشار این کشور حمایت می نمایند. گروه دوم هم از طرف چین و روسیه رهبری می گردد که اعضای آن اصرار دارند تحریم های تسلیحاتی علیه ایران نقض گردد. این کشورها همه کوشش ها برای بازگشت مجدد تحریم ها علیه ایران را رد می نمایند.

گروه سوم هم شامل آلمان، فرانسه و انگلیس هستند که اولویت اصلی آن ها حفظ توافق هسته ای با مفاد فعلی آن است. آنها بخصوص از تحریم تسلیحاتی در بعضی شاخه ها علیه ایران حمایت می نمایند و به زعم خود خطرات نشات گرفته از ایران را نادیده نمی گیرند. به نوشته فارین پالسی کشورهای هند، کره جنوبی و ژاپن هم چنین موضعی دارند.

تاگس اشپیگل در ادامه نوشت: آسیب ها و عواقب بعدی این گونه سیاست های آمریکا در قبال ایران در کنار جدایی بیشتر دو سوی آتلانتیک و تنش های روزافزون در منطقه ناکارآمدی و به وجود آمدن بن بست در شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "روزنامه آلمانی: انزوای آمریکا در سیاست های ضدایرانی، ترامپ در دستیابی به اهداف مدنظر خود ناکام بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزنامه آلمانی: انزوای آمریکا در سیاست های ضدایرانی، ترامپ در دستیابی به اهداف مدنظر خود ناکام بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید