تداوم موج گرما در دنیا؛ بدن انسان تا چه دمایی را می تواند تحمل کند؟

به گزارش وبلاگ اطلس وب، بر اساس مطالعه ای که اخیراً به وسیله محققان دانشگاه روهمپتون بریتانیا انجام شد، بدن انسان دارای یک آستانۀ دمای بحرانی بالا است و پس از آن انسان دچار بعضی علائم از جمله گیجی می گردد.

تداوم موج گرما در دنیا؛ بدن انسان تا چه دمایی را می تواند تحمل کند؟

به گزارش یورونیوز، به گفته دانشمندان انسان می تواند حدبیشتر دمای بین 40 تا 50 درجه سانتی گراد را تحمل کند، اما پس از رسیدن به این دما، بدن یک شرایط استرس گرمایی را تجربه می نماید؛ شرایطی که باعث گیجی، حالت تهوع، سرگیجه، سردرد و غش می گردد و اختلالات جدی در فعالیت های بدن بوجود می آید.

متیو پترسون، پژوهشگر فوق دکترا در رشته فیزیک آب و هوا در دانشگاه آکسفورد می گوید: طی چند دهه گذشته، دما در اروپا نسبت به شرایط پیش از صنعتی شدن حدود دو درجه افزایش یافته است و این تقریباً دو برابر میانگین جهانی است.

کارشناسان چگونه حدبیشتر دمای قابل تحمل به وسیله بدن را کشف کردند؟

پروفسور لوئیس هالسی، محقق دانشکده زندگی و سلامت در دانشگاه روهمپتون که در این تیم تحقیق حضور داشت، می گوید که او و همکارانش برای پیدا کردن حدبیشتر دمای قابل تحمل به وسیله بدن، ایمنی کسی را به خطر نینداخته اند.

او با اشاره به آزمایشی که در سال 2021 میلادی روی چهار مرد و سه زن انجام شد، می گوید: ما برای رسیدن به نتیجه، افزایش سرعت متابولیسم در بدن را ثبت کردیم. سرعت متابولسیم در بدن هر انسان نشان می دهد که بدن هر فرد برای ادامه کار، چقدر انرژی مصرف می نماید؟

وقتی هوا گرم است، بدن ما به راه های مختلفی برای خنک کردن و کاهش دمای درونی خود متوسل می گردد؛ از جمله تعریق و افزایش سرعت حرکت خون در نزدیکی پوست.

هالسی و همکارانش دریافتند که وقتی هوا گرم است، سرعت متابولیسم یا همان سرعت سوخت و ساز بدن نیز افزایش می یابد که به نوبه خود باعث افزایش دمای بدن می گردد؛ با این وجود بدن تنها زمانی داغ می گردد که اختلال در عملکرد های آن آغاز گردد.

به گفته پروفسور هالسی، اندازه این داغی نیز در هر کس فرق دارد و واکنش افراد به گرما، می تواند بسته به سن، جنس و شرایط پزشکی هر فرد متفاوت باشد.

او می گوید: سرعت متابولیسم در بدن بعضی از افراد تا 40 درجه افزایش نمی یابد، اما در 50 درجه افزایش می یابد.

او می افزاید: تمام کوشش بدن این است که دمای مرکزی خود را تغییر ندهد و بطور کلی اگر این دما یک یا دو درجه افزایش یابد، آسیبی به بدن بیشتر مردم وارد نمی گردد. بطور مثال دمای مرکزی بدن بعضی از دوندگان ماراتن تا 42 درجه افزایش می یابد که به علت دویدن در یک محیط گرم بوده است...، اما حتی دوندگان ماراتن نیز در دمای 44 درجه احساس ناراحتی می نمایند و دیگر انعطاف پذیر نیستند. نوزادان و افراد مسن از آسیب پذیرترین افراد در برابر گرمای شدید هستند، زیرا سیستم قلبی عروقی هر دو به خوبی به دمای بالا پاسخ نمی دهد.

وقتی بدن شما بیش از حد گرم می گردد چه اتفاقی می افتد؟

پروفسور هالسی می گوید وقتی بدن شما بیش از حد گرم گردد، ماهیت پروئین های بدن آغاز به تغییر می نماید و عملکردشان متوقف می گردد و رشته های عصبی نیز به خوبی کار نمی نمایند.

این کار روی قلب تأثیر می گذارد، زیرا قلب به خودی خود یک عضله است. این کار می تواند منجر به ایجاد یک ریتم غیرطبیعی در فعالیت قلب گردد و درنتیجه خون به طور موثر در سراسر بدن پمپاژ نگردد و درنهایت سطح اکسیژن در بدن کاهش یابد.

اگر سطح اکسیژن بویژه در مغز کاهش یابد، آنگاه فرد بطور جدی دچار مشکل خواهد شد و گاه این وضع به مرگ می انجامد.

پروفسور هالسی می گوید در دنیایی که در حال گرم شدن است، یافته های آن ها درباره حدبیشتر دمای قابل تحمل به وسیله هر فرد، ارزش زیادی دارد.

منبع: فرارو

به "تداوم موج گرما در دنیا؛ بدن انسان تا چه دمایی را می تواند تحمل کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم موج گرما در دنیا؛ بدن انسان تا چه دمایی را می تواند تحمل کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید