بودجه 5 میلیارد تومانی دولت برای اجرای نقشه جامع علمی کشور ، تنها 4 میلیارد و 790 میلیون تومان سهم ستاد سلول های بنیادی از بودجه 99

به گزارش وبلاگ اطلس وب، دولت 17 آذرماه لایحه بودجه سال 1399 را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد و برای بخش های مختلف حوزه فناوری ردیف بودجه هایی در نظر گرفته است.

بودجه 5 میلیارد تومانی دولت برای اجرای نقشه جامع علمی کشور ، تنها 4 میلیارد و 790 میلیون تومان سهم ستاد سلول های بنیادی از بودجه 99

گروه فناوری وبلاگ اطلس وب؛ حمیده آقاجانی - بودجه واژه ای که از زبان فرانسوی و انگلیسی گرفته شده و بسیاری از دولت ها موظفند برای برنامه ریزی یک ساله اداره کشور متبوع خود هر ساله سندی را بر مبنای درآمد ها و سرمایه کشور به مجلس تحویل دهند. نمایندگان مجلس نیز موظفند تا قبل از سرانجام سال لوایح بودجه را مورد بحث و آنالیز قرار داده و به تصویب برسانند

ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، رئیس دولت موظف هر سال آذر ماه لایحه بودجه را که توسط سازمان برنامه و بودجه تنظیم شده است، تقدیم هیئت رئیسه مجلس کند. در چند سال اخیر شاهد تاخیر در ارسال لایحه بودجه به مجلس بودیم، اما سال جاری کمی زودتر و تقریبا در زمان مقرر این لایحه به دست نمایندگان مردم رسید.

بنابر اعلام رسمی، رئیس جمهور روز 17 آذرماه با حضور در صحن علنی مجلس لایحه بودجه سال 1399 را تقدیم مجلس کرد و ساعتی بعد متن آن به طور کامل در خبرگزاری ها منتشر شد. بر اساس آمار منتشر شده از بودجه پینهادی تقریبا بیشتر بخش های هزینه کرد بودجه با کسری های روبرو بودند که حتی ممکن است در حین تصوب کمتر هم شوند.

در این بخش می خواهیم نگاهی به بودجه کلان کشور در لایحه بودجه سال 1399 پرداخته و شرایط بودجه علم و فناوری را مورد آنالیز قرار دهیم. بودجه سال 99 با منابع کلی 1988 هزار میلیارد تومان است، دولت برای حمایت از طرح های کلان ملی حوزه امور فناوری و پژوهشی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حق عضویت در مجامع بین المللی و برگزاری جشنواره های دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری مبلغ 4 میلیارد تومان در نظر گرفته است.

دولت برای تعریف طرح های کلان ملی احتیاج های کشور را بر اساس الویت مورد آنالیز قرار داده و در دستور کار شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری قرار می دهد به طوری که در سرانجام سال 97 نیز 12 طرح کلان مورد تایید آن شورا نهاده شد. از آنجا که شورای عتف تنها وظیفه و تصویب آنالیز علمی و عملی طرح های کلان ملی را دارد؛ لذا ضروری است تا هر کدام از این طرح ها زیر نظر نظر یک سازمان با الویت های مرتبط نهاده شده و اعتبارات اجرایی آن توسط دولت در بودجه لحاظ شده و توسط مجلس تصویب گردد.

حمایت 5 میلیارد تومانی دولت از اجرای نقشه جامع علمی کشور در لایحه بودجه

البته گاهی هم پیش می آید که برای اجرای طرح هایی دستگاه اجرایی وجود ندارد که در این صورت طرح از لیست خارج می گردد. در کنار این مسئله دولت برای حمایت از اجرای نقشه جامع علمی کشور درلایحه بودجه سال 1399 مبلغ 5 میلیارد و 500 میلیون تومان و پرداخت حق عضویت 2 میلیارد و 500 میلیون تومان در نظر گرفته و به مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز مبلغ 17 میلیارد و 2 میلیون تومان اختصاص یافته است.

ایران در یک دهه گذشته کوشش نموده در حوزه فناوری رشد چشمگیری داشته باشد و البته در بعضی حوزه ها نیز پیروز بوده است. بخش عمده ای از این توفیقات به همت معاونت علمی و فناوری بوده است. از آنجا که این معاونت علاوه بر حمایت های معنوی باید از شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها و کسب و کار های نوپا حمایت اقتصادی نیز کند باید در ردیف بودجه با افزایش روبرو گردد. این معاونت همچنین ستاد های مختلفی دارد که هر کدام تعریف گسترده ای از فناوری را با خود به دنبال دارند.

بودجه 260 میلیارد تومانی معاونت علمی و فناوری

آنالیز عددی لایحه پیشنهادی بودجه سال 1398 معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سال گذشته 303 میلیارد و 960 میلیون تومان بود که ظاهرا سال جاری این رقم به 260 میلیارد و 7 میلیون و 800 هزار تومان پیش بینی شده و از این میزان مبلغ 158 میلیارد و 7 میلیون و 800 هزار تومان به برنامه تجاری سازی دستاورد های پژوهشی اختصاص داده شده است.

آنالیز شرایط بودجه ستاد های زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری

ستاد نانو یکی از پرکارترین زیرمجموعه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شمار می رود و از آنجا که توانسته رشد و توسعه مطلوبی در کشور داشته باشد بخشی از بودجه هزینه شده خود را به خزانه باز می گرداند با این وجود بودجه کمی به آن تعلق می گیرد. سال 1388 رقم بودجه ستاد نانو 48 میلیارد و 650 میلیون تومان بود که این رقم در بودجه پیشنهاد سال 1399 دولت با کمی افزایش به 51 میلیارد و 851 میلیون و 600 هزار تومان رسیده است و از این میزان 20 میلیارد و 821 میلیون تومان به حوزه تجاری سازی اختصاص یافته است.

ستاد هایی همچون علوم شناختی، زیست فناوری، ستاد سلول های بنیادی و حتی بنیاد ملی نخبگان نیز بخشی از بودجه علمی و فناوری را به خود اختصاص داده اند که البته با توجه به عملکردشان نسبت به بعضی سازمان ها رقم چشمگیری به نظر نمی رسد؛ به طوری که بودجه ستاد زیست فناوری مبلغ 25 میلیارد و 543 میلیون تومان، ستاد علوم شناختی مبلغ 17 میلیارد و 430 میلیون تومان، ستاد سلول های بنیادی مبلغ 4 میلیارد و 790 میلیون تومان و سهم بنیاد ملی نخبگان از بودجه مبلغ 62 میلیارد و 698 میلیون است. همچنین، در لایحه پیشنهادی بودجه سال 1399 برای پارک فناوری پردیس مبلغ 35 میلیارد و 324 میلیون تومان پیش بینی شده است.

بیش از 26 میلیارد تومان سهم سازمان فضایی کشور

سازمان فضایی کشور یکی از آن بخش هایی است که می تواند در شرایط تحریمی کشور با سرمایه گذاری بر روی ایده ها احتیاج های مختلف فضایی از ساخت فضاپیما و ارسال آن به فضا تا رصد های فضایی و مخابراتی بخشی از احتیاج های فناورانه را برطرف نماید از این رو در لایحه پیشنهادی بودجه سال 1399 دولت برای این سازمان رقمی معادل بر 26 میلیارد و 198 میلیون و 800 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

در این لایحه همچنین اعتبارات پژوهشگاه هوافضا 20 میلیارد و 21 میلیون تومان اختصاص داده شده است که از این میزان مبلغ 6 میلیارد و 237 میلیون و 700 هزار تومان برای برنامه تجاری سازی این پژوهشگاه در نظر گرفته شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "بودجه 5 میلیارد تومانی دولت برای اجرای نقشه جامع علمی کشور ، تنها 4 میلیارد و 790 میلیون تومان سهم ستاد سلول های بنیادی از بودجه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه 5 میلیارد تومانی دولت برای اجرای نقشه جامع علمی کشور ، تنها 4 میلیارد و 790 میلیون تومان سهم ستاد سلول های بنیادی از بودجه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید