آنالیز اس اس دی اکسترنال ADATA SD620: اعجوبه کوچک و سریع

به گزارش وبلاگ اطلس وب، احتمالا با تماشا اس اس دی اکسترنال و به دست گرفتن آن، با هر حافظه جانبی دیگری خداحافظی کنید؛ به قدری که مجذوب کننده، هیجان انگیز، کاربردی و سریع است.

آنالیز اس اس دی اکسترنال ADATA SD620: اعجوبه کوچک و سریع

ای دیتا نسل تازه دستگاه های اس اس دی اکسترنال خود با حافظه هاش فلش NAND پر سرعت را روانه بازار نموده است؛ اس اس دی های اکسترنالی با طراحی بسیار متفاوت، سبک، کوچک و سریع باورنکردنی خواندن/نوشتن تا 520 مگابایت بر ثانیه که می تواند برای گیمرها، فیلم بردارها، تولیدنمایندگان محتوا، استریمرها و همه افرادی که عاشق حمل اطلاعات شان هستند؛ رویایی باشد.

در این مطلب، می خواهیم سراغ یکی از اعجوبه های برویم و از نزدیک آن را مورد تست و آنالیز و ارزیابی قرار دهیم. فراموش نکنیم سال ها است محصولات ذخیره سازی برند ADATA به وسیله شرکت آونگ و با سه سال گارانتی تعویض عرضه می شوند تا خیال مشتری از همه جهت بابت خرید این دیوایس ها راحت باشد.

در این مطلب می خوانید:

Toggle
  • معرفی و تعیینات اس اس دی اکسترنال ADATA SD620
  • طراحی ADATA SD620 SSD External
  • تست و آنالیز اس اس دی اکسترنال ADATA SD620
    • تست کارایی با نرم افزار ATTO Disk Benchmark
    • ارزیابی سرعت با نرم افزار CrystalDiskMark
    • تست کپی فایل در ویندوز
    • نتیجه گیری: این سرعت ها واقعی است

معرفی و تعیینات اس اس دی اکسترنال ADATA SD620

ای دیتا SD620 یک External Solid State Drive یا اس اس دی اکسترنال با طراحی سبک و کوچک برای حمل راحت و جابه جایی سریع اطلاعات است.

در این SSD از حافظه های فلش NAND پرسرعت استفاده شده که امروزه پیشتاز دنیای ذخیره سازی هستند و باعث گنجاندن حجم بیشتری اطلاعات در ابعاد کوچک تری شده؛ در عین حال سرعت بالاتری به ارمغان می آورند.

اس اس دی ای دیتای SD620 می تواند سرعت خواندن تا 520 مگابایت بر ثانیه و نوشتن 460 مگابایت بر ثانیه را روی درگاه USB 3.2 Gen2 داشته باشد که برای گیمرها و گرافیست ها و استریمرها، باورنکردنی است. این سرعت می تواند 5 برابر سرعت یک هارددیسک اکسترنال معمولی بازار باشد.

درایو ADATA SD620 در سه رنگ قرمز، مشکی و آبی روانه بازار می گردد و در ظرفیت های 512 گیگابایت و 1 ترابایت ساخته شده است.

این اس اس دی از سری محصولات ذخیره سازی Durable ای دیتا است که در بازار به محکمی، مقاومی و داشتن لایه محافظتی مشهور هستند. روی جعبه دستگاه این تعیینه به صورت بزرگ در چندین نقطه مختلف درج شده است.

طراحی ADATA SD620 SSD External

اس اس دی 620 ای دیتا به قدری سبک است که وقتی در دست می گیرید؛ باور نمی کنید 1 ترابایت اطلاعات روی آن ذخیره می گردد.

مقدار این SSD برابر با 80 در 80 در 15.2 میلی متر است؛ یعنی حدودا نصف کف دست. وزن آن هم فقط 54.9 گرم است. بنابراین، شما هرگز احساس نمی کنید بابت جابه جایی این اس اس دی اکسترنال، وزنی تازه متحمل شده یا بار اضافی در کیف و کوله دارید.

ابعاد بسیار کوچک این اس اس دی در کنار وزن پایین، یاری می نماید همواره همراه تان باشد و در مواقع احتیاج، بتوانید سریعا به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید یا اطلاعات تازهی ذخیره و منتقل کنید.

ضمن اینکه اتصال آن به دستگاه های مختلفی مانند لپ تاپ، کنسول های بازی PS5 و XBOX، تلویزیون و پخش نماینده ها، بسیار ساده می گردد. یک درگاه USB 3.2 Gen 2 دارد که البته با همه درگاه های USB دیگر از جمله USB 2.0 سازگار است.

درون جعبه این اس اس دی، علاوه بر خود درایو و دفترچه راهنما، یک کابل USB 3.2 Gen2 نسبتا محکمی نیز واقع شده است که از سوی سوکت Micro-B به SSD و از سوی درگاه Type A می تواند به هر دستگاه دیگری وصل گردد.

طراحی این SSD ای دیتا نیز متفاوت و مربعی شکل است که ترکیبی از دو رنگ مشکی و قرمز (در نمونه ارسالی برای ما) به آن زیبایی خاصی بخشیده است. طراحی آن طوری است که کاملا خوابیده روی میز قرار می گیرد.

یک لایه سیلیکونی محافظتی برای جلوگیری از ضربه و شکستگی به بدنه پلاستیکی اضافه شده است. خود ADATA می گوید این لایه محافظتی، باعث می گردد در صورت پرت شدن از ارتفاع 1.2 متری (سازگار با استاندارد MIL-STD drop shock)، هیچ گونه آسیبی نبیند.

در جلوی اس اس دی، نام برند ADADA و SSD دیده می گردد و در پشت به ظرفیت 1 ترابایتی، کشور ساخت محصول و بعضی تعیینات دیگر اشاره شده است.

تست و آنالیز اس اس دی اکسترنال ADATA SD620

لپ تاپی که با آن مشغول تست SSD ای دیتا شدیم؛ ایسوس TUF Gaming F15 FX507ZC4 با تعییناتی به توضیح زیر است و نسبتا یک کامپیوتر به روز و قوی برای مصارف گیم محسوب می گردد:

آیتمتعیینات
پردازندهاینتل Alder Lake نسل 12 سری Core i5 و مدل 12500H با فرکانس پایه 2.5 گیگاهرتز و فرکانس افزایشی 4.5 گیگاهرتز
رم16 گیگابایت DDR4
هارددیسک1 ترابایت SSD نوع PCIe NVMe
کارت گرافیکانویدیا جیفورس RTX 3050 با 4 گیگ رم GDDR6
سیستم عاملویندوز 11 تازه نصب شده

برای اینکه بدانیم دقیقا داریم چه مدل SSD را تست می کنیم؛ جدول تعیینات محصول ADATA SD620 SSD External را در نرم افزار CrystalDiskInfo مشاهده کنید:

حالا برویم و شرایط سرعت خواندن و نوشتن این اس اس دی کوچک و مجذوب نماینده را آنالیز کنیم تا ببینیم آیا کارایی آن هم مانند طراحی اش، وسوسه نماینده است؟

تست کارایی با نرم افزار ATTO Disk Benchmark

معمولا اولین نرم افزاری که برای تست سرعت حافظه ها استفاده می گردد؛ برنامه ATTO Disk Benchmark است که می تواند سرعت خواندن/نوشتن را به صورت افزایشی از 512 بایت تا 64 مگابایت ورودی مرتب کند و شرایط درستی از سرعت محصول به نمایش بگذارد.

در زیر تست سرعت SSD ای دیتا SD620 را مشاهده می کنید:

همان طور که تعیین است؛ با افزایش حجم انتقال اطلاعات، سرعت خواندن و نوشتن اس اس دی بیشتر شده و کارایی افزایش پیدا می نماید تا به یک نظم و عملکرد ثابت می رسد.

از بسته 512 کیلوبایت به بالا، سرعت خواندن و نوشتن هر دو بالای 400 مگابایت است و برای بسته 64 مگابایتی، سرعت خواندن به 437.61 مگابایت و سرعت نوشتن به 416.26 مگابایت می رسد.

در طول این تست، تعیین است که سرعت و کارایی اس اس دی ای دیتا افت ننموده و هرچه مقدار بافر ورودی/خروجی بیشتر می گردد؛ اتفاقا کارایی بالاتری نشان داده است.

ارزیابی سرعت با نرم افزار CrystalDiskMark

نرم افزار ساده ولی مجذوب نماینده دیگر برای یافتن سرعت و عملکرد واقعی یک SSD، برنامه CrystalDiskMark است. این برنامه، چندین بسته دیتا را با الگوریتم های Sequential و Random به صورت تک رشته یا چند رشته روی حافظه می ریزد.

تست اس اس دی ADATA SD620 در برنامه CrystalDiskMark را با هم ببینیم:

در الگوریتم Sequential و تک رشته، سرعت خواندن 458.69 مگابایت ثبت شده که بسیار عالی است. ما در این مطلب، قصد مقایسه SSD ای دیتا با سایر اس اس دی های بازار را نداریم وگرنه می شد روی نمودار کاملا تعیین کرد این رکورد سرعت خواندن جلوتر است.

سرعت نوشتن در این شرایط هم 434.95 مگابایت ثبت شده که باز برای یک اس اس دی کوچک و سبک، امتیاز بالایی است.

سرعت خواندن در تست SEQ1M Q1T1 نیز 307.46 مگابایت و سرعت نوشتن برابر با 380.58 مگابایت است.

در تست RND4K Q32T1 سرعت خواندن به مرز 155.02 مگابایت و سرعت نوشتن 161.76 مگابایت است.

این تست ها نشان می دهند که ادعای ADATA برای سرعت خواندن 520 مگابیت و سرعت نوشتن 460 مگابایت بر ثانیه گزاف نیست.

تست کپی فایل در ویندوز

در آخرین تست، خواستیم به طور دستی هم سرعت خواندن و نوشتن فایل روی اس اس دی SD620 را ارزیابی کنیم.

برای این تست، فایل ISO ویندوز 11 به مقدار 6.25 گیگابایت را منتقل کردیم که تقریبا 15 ثانیه طول کشید و سرعت 317 مگابایت بر ثانیه طول کشید.

دوباره این فایل از روی SSD به روی لپ تاپ ریخته شد که باز در مدت زمان 12 ثانیه و سرعت 384 مگابایت بر ثانیه انجام شد.

حالا، سراغ کپی یک فولدر به حجم 28.4 گیگابایت از روی لپ تاپ به روی SSD رفتیم که حدود 1 دقیقه و 40 ثانیه طول کشید و میانگین سرعت روی 324 مگابایت بود.

سرعت خواندن این پوشه از روی اس اس دی مورد نظر هم 1 دقیقه و 15 ثانیه با سرعت 436 مگابایت بود.

اگر تولیدنماینده محتوا، گیمر، گرافیست، عکاس، فیلم بردار باشید یا دانلودهای زیادی در طول روز انجام دهید؛ خیلی خوب ارزش این سرعت ها را می فهمید و می دانید چقدر در کارایی و عملکرد روزانه شما تاثیرگذار هستند.

نتیجه گیری: این سرعت ها واقعی است

هر سه تست ما روی محصول SD620 External Solid State Drive ای دیتا نشان داد سرعت خواندن و نوشتن بالایی دارد و کارایی فراتر از انتظار به نمایش می گذارد. ضمن اینکه شما هیچ صدا و لرزشی احساس نمی کنید یا اس اس دی گرم نمی گردد.

سرعت و کارایی این اس اس دی اصلا قابل قیاس با هارددیسک های اکسترنال نیست و انتظار کاملا به جایی است که به مرور کاربران سراغ SSD اکسترنال ها بیایند و از هارددیسک ها دل بنمایند.

همین مزایا و کارایی اس اس دی های ADATA باعث شده تا برترین گزینه برای افزوده شدن به کنسول های بازی یا انتقال فایل های زیاد بین کامپیوترها باشند.

تنها نکته ای که درباره اس اس دی های اکسترنال قابل ذکر است؛ قیمت نسبتا بالای آن ها برای کاربران عادی است. البته، گیمرها و کاربران حرفه ای توان پرداخت چنین هزینه ای را دارند و به نسبت کارایی و سرعت و مزایای بی شماری که دریافت می نمایند؛ کاملا خرید موفقی داشتند.

اکنون، اس اس دی SD620 ای دیتا با گارانتی سه ساله تعویض شرکت ، در بازار ایران قیمتی حدود 3 میلیون و 400 هزار تومان دارد.

مزایا:

1- طراحی سبک، کوچک، زیبا و مجذوب نماینده

2- مقاوم در برابر ضربه، افتادن و شکستگی

3- سرعت و کارایی فوق العاده و مناسب گیمرها و تولیدنمایندگان محتواهای مالتی مدیا

4- گارانتی تعویض سه ساله آونگ

معایب:

1- قیمت نسبتا بالا برای کاربران عادی

منبع: شبکه چی

به "آنالیز اس اس دی اکسترنال ADATA SD620: اعجوبه کوچک و سریع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز اس اس دی اکسترنال ADATA SD620: اعجوبه کوچک و سریع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید