ایتالیایی ها به داد مجسمه فردوسی می رسند

به گزارش وبلاگ اطلس وب، مجسمه فردوسی ساخته ماندگار ابوالحسن صدیقی که در جریان ترمیم غیراصولی به دو رنگ درآمده، قرار است سال آینده به وسیله ایتالیایی ها ترمیم گردد.

ایتالیایی ها به داد مجسمه فردوسی می رسند

به گزارش ایسنا، با انتشار خبر دو رنگ شدن مجسمه فردوسی و هشدار های کارشناسان مبنی بر این که این اتفاق، اولین و آخرین نمونه نخواهد بود، مجید قادری ـ معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی تهران ـ طی گفت وگویی در دی ماه 1401 اعلام نمود که پیرو اجرای طرح ساماندهی و بهسازی المان های شهری به ویژه مجسمه های فاخر شهری، برنامه ریزی جدی برای کارشناسی شرایط فعلی مجسمه های شهری و بازسازی آثار در دستور کار قرار داده اند که در همان راستا بازسازی تندیس فردوسی اثر استاد صدیقی هم به محض شرایط مناسب آب و هوایی اجرا، شروع خواهد شد. اکنون بعد از گذشت سه ماه، مجسمه فردوسی همچنان در همان شرایط است؛ با این حال قادری این نوید را می دهد که مجسمه در سال 1402 به وسیله ایتالیایی ها ترمیم خواهد شد.

او شرح می دهد: در سازمان زیباسازی واقعا پیگیر شرایط مجسمه فردوسی هستیم و ان شاءالله در سال آینده قرار است باتوجه به رایزنی هایی که با شرکتی در کشور ایتالیا داشته ایم، این اثر را با حضور کارشناسان این شرکت ترمیم کنیم.

قادری درباره دلیل تاخیر در ترمیم مجسمه میدان فردوسی بیان می نماید: رایزنی ها برای ترمیم مجسمه از شهریور شروع شده بود، ولی باتوجه به اتفاقاتی که در کشور رخ داد، مجبور به تعویق این فرآیند شدیم.

او ادامه می دهد: برای ترمیم اثر از اساتیدی مانند ایرج محمدی و طاهر شیخ الحکمایی دعوت کردیم که چند جلسه کارشناسی برای ترمیم آن برگزار و در راستای آن با پنج موسسه خارج از کشور و داخلی صحبت شد و در نهایت به این موسسه ایتالیایی رسیدیم که نمونه های پیروز بازسازی را در جهان داشته است.

ماجرای شیر های میدان حر به کجا انجامید؟

در پی دورنگ شدن مجسمه فردوسی، بعلاوه خبر هایی هم از دورنگ شدن شیر های اصلی میدان حر منتشر شد که به وسیله غلامرضا رحیم زاده ارژنگ از جنس مس ساخته شده اند. از قادری درباره بازسازی شیر های میدان حر سوال می کنیم که پاسخ می دهد: ترمیم این مجسمه ها در حال آنالیز است که مجددا شیر ها را با فایبرگلاس بسازند. طرح اسکن سه بعدی اثر ها اجرا شده که می توان پروژه را سال آینده به انجام رساند، ولی برنامه قطعی برای آن نداریم.

او ادامه می دهد: به هر حال بازسازی آثار هنری شهری یک امر مستمر است و شاید ماهی پنج تا 10 اثر را بازسازی کنیم؛ بعضی از این آثار فاخر است و بعضی نه. ولی در سال آینده باتوجه به قراردادی که با یکی از پیمانکاران داشته ایم، بازسازی آثار را به صورت جدی تر و با نظم بیشتر انجام خواهیم داد.

راه اندازی موزه مجسمه در سال 1402

قادری بعلاوه درباره راه اندازی موزه مجسمه این نوید را می دهد که پیگیر این هستیم که سال آینده موزه مجسمه را راه بیندازیم و آثار اصلی هنرمندان شاخص را در کنار هم جمع کنیم، همچون همان کاری که در جهان انجام می گردد تا نگهداری بازسازی و نظارت بر این آثار دقیق تر گردد.

پیرایش دیوار های شهری

در سرانجام درباره طرح آرام سازی و پیرایش فضای شهری پرسیدیم که پاسخ این سوال را سیدشهاب الدین صبور ـ مدیر اداره نقاشی دیواری سازمان زیباسازی ـ داد و اعلام کرد: در بحث ترمیم آثار شهری، پیرایش دیوار ها را نیز داریم؛ یعنی اکنون حدود 200 تا 300 دیوار شناسایی شده که شرایط مناسبی ندارند، فرسوده و قابل بازسازی نیستند یا تصویر شاخصی روی این دیوار ها نیست. قرار است ابتدای سال آینده همه این دیوار ها پیرایش گردد و زشتی های شهری را بکاهیم.

منبع: فرارو

به "ایتالیایی ها به داد مجسمه فردوسی می رسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایتالیایی ها به داد مجسمه فردوسی می رسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید