12 چشمه آب معدنی مازندران برای جویندگان تندرستی

به گزارش وبلاگ اطلس وب، مازندران با توجه به موقعیت خاص اقلیمی و جغرافیایی خود و با شاخصه های طبیعی متمایز در میان استان های کشور از جمله آب و هوای بسیار مطبوع در فصل بهار و تابستان و داشتن آب های معدنی گرم و سرد و طبیعت بکر و محیطی آرام می تواند به عنوان یکی از ظرفیت هاى ویژه در گردشگری سلامت مورد توجه قرار گیرد

12 چشمه آب معدنی مازندران برای جویندگان تندرستی

وبلاگ اطلس وب: در گردشگری سلامت تنها حرف از فراهم کردن مقدمات درمانی یا ایجاد فضایی مناسب برای گذراندن دوران نقاهت نیست بلکه می توان میزبان افراد سلامتی بود که برای تمدد اعصاب و رفع خستگی و تضمین سلامتی به مازندران سفر می کنند.

گاهی توریست بیمار نیست ولی می خواهد تجربه متفاوتی داشته باشد و چیزهای تازهی ببیند تا با فاصله گرفتن از رویه عادی زندگی سلامت خویش را بیمه کند. طبیعت مازندران پیشنهاداتی دارد که می تواند در سایه بلند و وسیع گردشگری زمینه آشتی دوباره انسان با طبیعت که تضمین کننده سلامت اوست را فراهم کند.با 12 چشمه آب معدنی مازندران برای جویندگان تندرستی آشنا شوید.

آب معدنی لاویج

آب معدنی لاویج در روستایی به همین نام در 25کیلومتری غربی شهر چمستان از توابع شهرستان نور در بین دره های جنگلی و زیبای البرز قرار گرفته است. مسیر دسترسی به این روستا و چشمه آب معدنی اش از پارک جنگلی زیبا و دیدنی کشپل می گذرد. کل آبدهی چشمه های آب گرم لاویج حدود 100لیتر در ثانیه است و درجه حرارت آب خروجی به 48درجه سانتی گراد می رسد.

آب گرم های لاویج با گرمای طبیعی از گدازه های آتش فشانی دوران سوم زمین شناسی است و به خاطر داشتن میزان زیادی از املاح گوناگون مثل فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم برای دردهای استخوان، مفاصل، رماتیسم و بیماری های پوستی مفید است. در چندین نقطه از این روستا تاسیسات آب درمانی مجهز به صورت عمومی و خصوصی وجود دارد. اماکن اقامتی و پذیرایی هم در این منطقه مهیاست.

آب معدنی لاریجان

در مسیر آمل به تهران در محل گزنک مرکز بخش لاریجان و در ادامه قله دماوند روستای ییلاقی و خوش آب و هوای آب گرم قرار گرفته است آب های گرم و معدنی این روستا با حرارتی حدود 62درجه سرشار از هیدروژن، سولفورد، کلرور دوسود، سولفات دو کلسیم، سلیس، اکسید دو منیزیم و… است میزان آب دهی سرچشمه اصلی حدود هزار لیتر در ثانیه است که از بین سنگ های آتش فشانی عبور کرده و بسیار داغ می شود.

شرایط آب به گونه ای است که هیچ میکروبی در آن زنده نمی ماند استحمام در این آب برای کمک به درمان بیماری های پوستی، زخم های کهنه، دردهای استخوان ، مفاصل، روماتیسم بی نظیر است. آب گرم لاریجان از بهترین آب گرم های ایران است. در این روستا ییلاقی و خوش آب و هوا هم تاسیسات آب درمانی اقامتی و پذیرایی در تمامی طول سال فعال است.

آب معدنی آب اسک

روستای ییلاقی و کوهستانی اسک در حاشیه جاده هراز و در 80کیلومتری آمل به تهران قرار گرفته است آب های گرم با حدود 19درجه حرارت در سرچشمه و خواص گوگردی در تمامی سطح روستا جاری است . آب سرشار از اکسید کربنیک و کلسیم به میزان زیاد و نمک، منیزیم، کلرورهای مختلف، آهن، سودپتاس، بی کربنات دوسود است استحمام در این آب فیروزه ای رنگ برای زیبایی و طراوت پوست، درمان سوءهاضمه و رفع انسداد مجاری موثر است چیزی که در ورود به این روستای ییلاقی قطعا توجه شما را جلب می کند، قشر آهکی و مرمری روستاست که از ترکیب بی کربنات دوسود و اکسیژن به وجود می آید.

چشمه آب معدنی قرمرض

چشمه آب معدنی قرمرض یکی از مشهورترین نقاط گردشگری شهرستان نکا به شمار می رود. این چشمه در فاصله 12کیلومتری شهر نکا در جاده ای معروف به قرمرض قرار گرفته است و مسیر دسترسی به آن از وسط شهر نکا می گذرد. معروفیت این چشمه به خاطر خاصیت درمانی آن برای بیماری های کلیوی است که موجب شده تا هموطنان بسکمک، از سایر نقاط کشور برای نوشیدن آب این چشمه به این منطقه سفر کنند.

آب معدنی استراباکو

65 کیلومتری آمل به تهران، داخل دره ای باریک و در مجاورت رود هراز، از چند نقطه آب های گرم با حدود 34 درجه از پای کوه می جوشد و بعد از جمع شدن از دو استخر تقریبا بزرگ، از آن سرازیر شده و به رودخانه می ریزد این آب ها دقیقا در حاشیه جنوبی روستای بایجان قرار گرفته است که قلا بن هم نامیده می شود. میزان آب دهی تقریبا 4 اینچ مکعب در ثانیه است این آب ماده ای به نام زبیق دارد که برای درمان بیماری های عفونی به ویژه در پوست کاملا موثر است. به گفته مردم محلی این منطقه بر این است که در صورت ته نشین شدن رسوبات قرمز رنگ و زیبای این چشمه آب آن برای درمان بیماری های کبد و کلیه مفید است.

آب گرم معدنی فلک ده

این مکان بکر در لیر سر قرار گرفته است، مسیر آن از سه راهی خرم آباد در داخل شهر تنکابن و قبل از پل چشمه کیله آغاز می شود و پس از عبور از شهر خرم آباد به دو راهی لتاک می رسد، بعد از عبور از پل به فاصله کمی دو راهی سه هزار و لیر سر وجود دارد و جاده به صورت خاکی ادامه پیدا می کند. کل فاصله تنکابن تا روستای سنتی فلک ده 33کیلومتر است. آب گرم با درجه حرارت میانه در کنار رودخانه لیرسر و یک چشمه آب سرد به همراه جنگل های انبوه و کوه های پوشیده از درخت انتظارتان را می کشد.

آب معدنی شلف

آب معدنی شلف درسه هزار تنکابن درست در نزدیکی چشمه آب گرم سه هزار قرار گرفته است، آب معدنی شلف از آب های معدنی بسیار گواراست که تاثیر خوبی در هضم غذا و ناراحتی های کبدی وتنظیم دستگاه گوارشی به روایت بومیان منطقه ثابت شده است، به روایت برخی از گردشگران طعم آن شبیه لیموناد است و املاح معدنی گوناگونی دارد. متاسفانه به دلیل هموار نبودن مسیر دسترسی تا به حال ناشناخته مانده است. نمونه این آب معدنی، آب معدنی ویشی در کشور فرانسه وجود دارد که به عنوان یک نوشیدنی طبیعی و شفابخش در هتل ها و سوپرمارکت ها به فروش می رسد.

آب گرم معدنی رامسر

بیشتر آب های معدنی داخل رامسر، عروس شهرهای ایران، در اطراف محوطه هتل رامسر(تازه و قدیم) قرار گرفته است. نزدیکی این شهر به دریا و جذابیت های دیگرش در تمام فصول سال پرتردد است. مراکز آب درمانی متعدد به صورت وان های خصوصی، استخرهای عمومی و خصوصی در شهر رامسر وجود دارد. حرارت آب در چشمه های اصلی و محل خروج از زمین حدود 30 درجه سانتی گراد گوگردی و گازدار است. کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، کلراید، سولفات، سیلیس، آمونیاک، نیترات و… آن باعث درمان دردهای مفاصل، بیماری های پوستی و درمان جوش های بدن، جلوگیری از ریزش مو و رفع گرفتگی عضلات می شود.

آب معدنی آزرو

چشمه آزرو در روستای آری در بخش بند پی شرقی شهرستان بابل، در میان یک دره زیبای جنگلی و در کنار رودخانه قرار گرفته است. آب با جوشش از زمین، استخری ایجاد کرده است و به دلیل وجود ترکیبات گوگردی برای درمان بیماری های پوستی، روماتیسم، درد مفاصل و ایجاد آرامش و تسکین اعصاب بسیار مفید است.

آب گرم معدنی سادات شهر

سادات شهر از توابع شهرستان رامسر و در فاصله چهار کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر رامسر در دامنه شمالی کوه دریا دیم قرار گرفته است. چشمه های آب گرم سادات شهر از دامنه های شرقی کوه دریا دیم در چند نقطه با دمای مختلف از زمین خارج می شود. چشمه های محمود گرما، عزیز گرما، نمک گرما، اشکر گرما، کش گرما و سنگ بنه از مهم ترین چشمه های معدنی این منطقه است.

درجه حرارت آب این چشمه ها به جز چشمه نمک گرما در سرچشمه اصلی حدود 35درجه است و هدایت آب این چشمه ها در یک کانال، برای استفاده در استخرها و وان ها به مرور باعث کاهش حرارت آنها می شود. چشمه های آب گرم سادات شهر را بیشتر به عنوان مسکن اعصاب، درد مفاصل و روماتیسم می شناسند. خنک ترین چشمه معدنی این منطقه نمک گرماست که در حاشیه شمال غربی سادات شهر در دامنه کوه دریا دیم ودر وسط باغی زیبا از زمین بیرون می آید. حرارتش حدود 17درجه است و برای درمان بیماری های پوستی به خصوص جوش بدن موثر است.

آب معدنی آمولو

چشمه آب معدنی آمولو معروف به پرسم (پاراسم) در کیلومتر 30 آمل به تهران در پایین جاده هراز کاملا در مجاورت رود هراز از زمین خارج می شود و در حوضچه بزرگی می ریزد و از جمله آب سرد معدنی مازندران به شمار می آید دارای املاح کلسیم، سدیم، پتاسیم، منیزیم، فلوراید، کلرید و کربنات است. اولین کارخانه تصفیه و بسته بندی آب معدنی ایران در سال1971 در این محل ساخته شد. نوشیدن این آب برای رفع بیماری های گوارشی و درمان بیماری های داخلی و تنظیم متابولیسم بدن عالی بوده و تاثیر استحمام در آن برای تسکین اعصاب، ایجاد آرامش و تازگی، درمان مفاصل و بیماری های پوستی ثابت شده است.

آب معدنی قلا دختر

آب این چشمه که به دلیل عدم وجود سولفات و سدیم در آب، برای بچه ها مناسب است. در حاشیه شهر ییلاقی و کوهستانی پلور در جاده توریستی و معروف هراز و در جنوبی ترین منطقه شهرستان آمل قرار گرفته است. جذب سریع و تنظیم متابولیسم بدن و افزایش اثرگذاری مفید، دفع مناسب مایعات مضر و مواد زائد مانند اوره و اسید اوریک، اثرات درمانی و بسیار مفید بر دستگاه گوارش و ازدیاد تبادلات سلولی، تنظیم فعالیت های معده، کبد و روده و همچنین ایجاد شادابی و نشاط از جمله خواص درمانی این چشمه شفابخش است.

منبع: توریسم آنلاین

به "12 چشمه آب معدنی مازندران برای جویندگان تندرستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 چشمه آب معدنی مازندران برای جویندگان تندرستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید