کلان داده یا بیگ دیتا چیست؟

به گزارش وبلاگ اطلس وب، کلان داده حجم اطلاعات، شتاب یا سرعتی که این داده ها تولید و جمع آوری شده اند و تنوع یا محدوده داده های تحت پوشش را در بر می گیرد. این اطلاعات معمولاً از منابع مختلف گرفته و به صورت های گوناگون ارائه می شوند.

کلان داده یا بیگ دیتا چیست؟

مژده اصغرزاده| کلان داده به مجموعه بزرگ و متنوعی از اطلاعات گفته می شود که مقدار آن همیشه در حال افزایش است. کلان داده حجم اطلاعات، شتاب یا سرعتی که این داده ها تولید و جمع آوری شده اند و تنوع یا محدوده داده های تحت پوشش را در بر می گیرد. این اطلاعات معمولاً از منابع مختلف گرفته و به صورت های گوناگون ارائه می شوند.

نحوه عملکرد کلان داده

کلان داده ها ممکن است به 2 دسته تقسیم شوند: ساختارمند و غیرساختارمند. داده های ساختارمند متشکل از داده هایی است که اطلاعات آن توسط موسسه ای در پایگاه داده ها و صفحه های گسترده تنظیم شده و معمولاً عددی است.

داده های غیرساختارمند اطلاعاتی است که از پیش برنامه ریزی نشده و در مدل و فرمت های از پیش مشخص شده نمی گنجد. داده های غیرساختارمند مثل منابعی است که از شبکه های اجتماعی جمع آوری می شود و به موسسات کمک می کند که بر اساس نیاز های مشتریان اطلاعاتی را کسب کنند.

کلان داده ها را از نظرات مردم در شبکه های مجازی و وب سایت ها جمع آوری می کنند. این داده ها به صورت داوطلبانه از طریق پرسشنامه، بازتاب خرید محصول و ورودی های الکترونیکی جمع آوری می شود. حضور حسگر و ورودی های دیگری که در دستگاه های هوشمند وجود دارد گردآوری داده ها را در طیف گسترده ای از شرایط و موقعیت های خاص ممکن می کند.

کلان داده ها معمولاً در کامپیوتر پایگاه داده ها ذخیره و با استفاده از نرم افزار های خاصی طراحی می شوند تا مجموعه های بزرگ و پیچیده ای را مدیریت کنند.

کاربرد های کلان داده

تحلیلگران داده ها رابطه بین انواع مختلف داده مثل داده های آمارگیری نفوس و تاریخچه را بررسی می کنند تا دریابند که ارتباطی بین آن ها وجود دارد. ممکن است چنین ارزیابی هایی در خانه یا از سوی شخص ثالثی که بر پردازش کلان داده ها تسلط دارد انجام شود.

تقریباً هر بخشی از یک شرکت از منابع انسانی و تکنولوژی تا بازاریابی و فروش می توانند از تحلیل داده ها استفاده کنند. هدف کلان داده افزایش سرعت تولید محصولاتی است که روانه بازار می شوند. این کار به منظور کم کردن زمان و منابع مورد نیاز برای تطبیق با بازار، هدف قرار دادن مخاطبان و اطمینان از رضایت مشتریان انجام می گیرد.

نکات مهم

کلان داده مجموعه متنوعی از اطلاعات است که در حجم بالا و تنوع زیاد ارائه می شود. کلان داده ها ساختارمند هستند (اغلب عددی هستند، به راحتی فرمت و ذخیره می شوند) یا غیرساختارمندند (اغلب صورت آزاد دارند و کمتر قابل اندازه گیری اند).

تقریباً هر بخشی از یک شرکت می تواند از داده های بزرگ استفاده کند؛ اما درهم ریختگی و اختلالاتی هم وجود دارد که باعث بروز مشکل می شود.

مزایا و معایب

افزایش میزان داده های موجود هم باعث ایجاد فرصت و هم بروز مشکل می شود. به طور کلی داشتن داده های بیشتر از یک مشتری (مشتری بالقوه) این فرصت را به شرکت ها می دهد تا محصولات خود را برای کسب بالاترین میزان رضایت مشتری بهتر پردازش کنند. شرکت هایی که قادر باشند مقدار زیادی داده جمع آوری کنند فرصت پیدا خواهند کرد که تحلیل های بهتر و عمیق تری انجام دهند.

ممکن است بعضی کلان داده ها بیش از حد باشند یا اختلال ایجاد کنند. شرکت هایی که قادرند به مقدار زیادی از داده ها دست یابند باید مشخص کنند که کدام داده سیگنال و کدام اختلال است و بدین صورت مشخص شود که چه چیزی باعث می شود داده های خاصی به عنصری کلیدی بدل شوند.

علاوه بر این، ماهیت و فرمت داده ها قبل از آنکه عملی شوند نیازمند مدیریت خاصی است. داده های ساختارمند مثل عدد ها را می توان به سادگی ذخیره و دسته بندی کرد. داده های غیرساختارمند مثل ایمیل، ویدئو و متون ممکن است قبل از عملی شدن نیازمند تکنیک های پیچیده ای باشد.

منبع: اعتماد آنلاین

منبع: فرادید

به "کلان داده یا بیگ دیتا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلان داده یا بیگ دیتا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید