چگونه تماشای فیلم به بهبود سلامت روان شما یاری می نماید؟

به گزارش وبلاگ اطلس وب، بسیاری از ما از تماشای فیلم لذت می بریم، چرا که فیلم ها می توانند احساساتی را در ما به وجود آورند؛ می توانند ما را بخندانند یا به گریه بیندازند، تهییج یا تحریک نمایند و در همه این احوالات، منجر به ارتباط عمیق با خود شوند. یک فیلم غمگین ممکن است به ما یاری کند احساسات خود را رها کنیم یا یک کمدی ممکن است روحیه ما را بهبود بخشد. فیلم ها بعلاوه می توانند فرصتی برای برقراری ارتباط و کشف احساسات ما به شکلی امن فراهم نمایند. ما با تصور خود به جای شخصیت های اصلی، موقعیت ها و احساسات مختلف آن ها را تجربه می کنیم، به گونه ای که انگار تجربه آن ها تجربه خود ماست. بنابراین، فیلم ها هر گونه احساساتی را در ما به وجود آورند، تأثیر فیلم بر سلامت روان انکارناپذیر است.

چگونه تماشای فیلم به بهبود سلامت روان شما یاری می نماید؟

به علت تأثیری که فیلم ها می توانند داشته باشند، علاقه فزاینده ای به استفاده از آن ها به عنوان ابزاری درمانی وجود دارد. اگرچه این حوزه ای بسیار تازه است، تحقیقات تا به امروز نشان می دهد که فیلم درمانی می تواند در یاری به افراد در پردازش احساسات سخت مؤثر باشد، که این می تواند به بهبود سلامت روان یاری کند. ما گاهی ناراحتی یا افسردگی خود را با دیدنی فیلم یا سریال کمدی درمان می کنیم. یا برای گذر از موقعیتی سخت، فیلمی را با داستانی مشابه انتخاب می کنیم تا بفهمیم افراد در آن موقعیت به خصوص، مثلاً یک جدایی یا غم از دست دادن یک عزیز رفتار می نمایند.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که فیلم مردم را از نظر عاطفی به شیوه هایی درگیر می نماید که می تواند درمانی باشد. صحبت کردن درباره شخصیت های فیلم می تواند راحت تر از بحث مستقیم درباره مسائل شخصی باشد، زیرا باعث می گردد فرد از آنچه در حال تجربه آن است، فاصله احساسی داشته باشد. فیلم ها بعلاوه می توانند به مردم یاری نمایند مهارت های زندگی را از نحوه برخورد شخصیت های فیلم با چالش های خود بیاموزند.

یک تأثیر دیگر فیلم درمانی که بسیار مهم است، کاهش و تلطیف تعارض بین والدین و نوجوانان، افزایش همدلی و گفت وگو بین آنها و یاری به بهبود مهارت های ارتباطی است. از سویی، دیدنی فیلم این قابلیت را دارد که اضطراب و استرس را کاهش دهد و این خود، درمان را مجذوب کننده تر می نماید.

تأثیر فیلم بر سلامت روان می تواند به اشکل مختلف خودش را نشان دهد. تحقیقات نشان می دهد که فیلم درمانی به ویژه برای گروه های خاصی از مردم مفید است. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که فیلم درمانی می تواند به جوانان اتیستیک یاری کند تا نقاط قوت مثبت خود را شناسایی نموده و انعطاف پذیری خود را افزایش دهند. بعلاوه می تواند به بیماران روانپزشکی یاری کند تا افکار و احساسات خود را بیان نمایند. مطالعه دیگری بعلاوه نشان می دهد که دیدنی فیلم های ابرقهرمانی و بحث درباره آن ها به جوانان مبتلا به اسکیزوفرنی اجازه می دهد قدرت و معنا را در مسائلی که با آن روبرو هستند، پیدا نمایند.

اما از آنجا که تحقیقات در این زمینه به تازگی شروع شده است، برای ادامه تحقیقات در این زمینه مهم است که آنالیز کنیم مردم چگونه با فیلم ها درگیر می شوند تا سلامت خود را بهبود بخشند و چه کسانی بیشترین سود را از فیلم درمانی می برند.

ارسطو بر این باور بوده است که به نظر می رسد مخاطبان تراژدی های یونانی به وسیله همدلی با شخصیت ها، فرآیند سودمند پاکسازی عاطفی (یا کاتارسیس) را طی می نمایند. دیدنی فیلم و سریال هم تأثیری مشابه دارد و فضای امنی را برای احساس و بیان احساسات بدون تجربه پیامدهای دنیای واقعی در اختیار مخاطب قرار می دهد.

فیلم تصاویر، داستان، استعاره و موسیقی را یک جا کنار هم قرار می دهد و همه این ها مزایای درمانی دارند. دسترسی به فیلم ها و سریال ها در این دوره دیگر بسیار راحت است و می توانند چیزی آشنا و آسان برای صحبت به عنوان مبنای گفت وگوهای درمانی ارائه نمایند. فیلم ها فضای امنی را برای بیان احساسات در اختیار مخاطب قرار می دهند.

اما در حالی که تحقیقات نشان می دهد فیلم درمانی می تواند مفید باشد، هدایت ها و دستورالعمل های کمی درباره برترین روش استفاده از فیلم در درمان وجود دارد. اما از نتایج تحقیقات و روش های اندکی که برای فیلم درمانی وجود دارد می توان در چند مرحله از صحبت درباره تجربه دیدنی فیلم در درمان نزد درمانگر یا درمان شخصی استفاده کرد.

این روش شامل تعامل ذهنی، مشاهده واکنش ها، بیان تجربه، شناسایی ارتباط شخصی و کاوش در احتمالات تازه می گردد. با اینکه اگر مسائل سلامت روانی را تجربه می کنید، مراجعه به یک درمانگر توصیه می گردد، هر کسی می تواند از این روش برای ارتباط دقیق تر با فیلم ها و سریال های تلویزیونی که دیدن می نماید، استفاده کند.

اولین مرحله از این روش فیلم درمانی شامل یک آنالیز آگاهانه برای در نظر گرفتن احساسات خود است و باید روز خوبی را برای برقراری ارتباط با فیلم انتخاب کنید. بعد تأثیر دیدنی فیلم یا تأمل در آن را در نظر بگیرید.

اگر احساس می کنید که می تواند فراتر از این مرحله بروی، افکار، احساسات و واکنش های فیزیکی خود را در حین دیدنی فیلم با دقت مشاهده نموده و به آن ها دقت کنید. سعی کنید از احساسات خود بدون قضاوت کردن آن ها فاصله بگیرید کنید نه اینکه با آن ها همراه شوید.

پس از دیدنی فیلم، هر احساسی را که تجربه می کنید، نام ببرید. نوشتن این موارد می تواند مفید باشد. نسبت به احساسات خود کنجکاو باشید و سعی کنید متوجه شوید که آیا نسبت به برخی احساسات خود، آگاهی فیزیکی در بدن خود دارید، مثلاً تنش یا آرامش. گاهی اوقات وقتی متوجه احساسی می شویم، ممکن است تغییر کند. بعلاوه می توانید به آنچه آن احساس بخصوص احتیاج دارد، فکر کنید (مثلاً مهربانی یا درک) و دریافت آن را تصور کنید.

بعد، تعیین کنید که این فیلم برای شما چه معنایی دارد. توجه داشته باشید که با چه کسی همذات پنداری نموده اید و چگونه سفر شخصیت ممکن است چالش ها و دستاوردهایتان را به شما یادآوری کند. در حالی که فیلم ها می توانند بینشی از زندگی گروه ها و فرهنگ های مختلف ارائه نمایند، فقط مطمئن شوید که رویکرد انتقادی درباره نحوه نمایش این شخصیت ها یا مسائل داشته باشید. این می تواند به جلوگیری تقویت کلیشه ها یا تصویرسازی های نادرست یاری کند.

این نکته را در نظر بگیرید که چگونه فیلم می تواند به شما در کشف فرصت ها و استراتژی های تازه برای رشد یاری کند. به این فکر کنید که شخصیت های فیلم چگونه مسائل را حل کردند و هر آنچه می توانید از آن بیاموزید. به پیوندهای میان داستان فیلم و داستان شخصی خود توجه کنید و اگر می خواهید داستان را تغییر دهید یا دنباله ای برایش بنویسید.

دفعه بعد که به دیدنی فیلم می نشینید، به این فکر کنید که چگونه می توانید برترین استفاده را از این تجربه ببرید. به کارگیری روش های فیلم درمانی برای حل مسائل به شما یاری نمایند تا با دقت بیشتری با آنچه دیدن می کنید، درگیر شوید و در نتیجه، به شما یاری نمایند چیزهای تازهی درباره خودتان بیاموزید و تأثیر فیلم بر سلامت روان خود را مشاهده کنید.

منبع: theconversation

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه تماشای فیلم به بهبود سلامت روان شما یاری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه تماشای فیلم به بهبود سلامت روان شما یاری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید