ورود رئیس جمهور به پرونده میانکاله ، خاتمه پتروشیمی چه شد؟

به گزارش وبلاگ اطلس وب، جلسه کمیسیون زیربنایی دولت در خصوص پتروشیمی میانکاله بدون توافق بین موافقان و مخالفان برگزار گردید و برای تصمیم گیری نهایی به دفتر ابراهیم رئیسی ارسال شد. حالا ریاست جمهوری باید در خصوص سرنوشت میانکاله تصمیم بگیرد.

ورود رئیس جمهور به پرونده میانکاله ، خاتمه پتروشیمی چه شد؟

وبلاگ اطلس وب- زهرا رفیعی: پیگیری وبلاگ اطلس وب از سازمان حفاظت محیط زیست تعیین کرد که مسئولین این سازمان چنان با فشارهای سیاسی بر سر مخالفت با احداث پتروشیمی میانکاله احاطه شده اند که شاید نظر کارشناسان این سازمان در خصوص آلاینده بودن پتروشیمی میانکاله به جایی نرسد و به ناگهان خبر تایید این پروژه منتشر گردد.

90 هکتار از اراضی مرتعی درجه یک در برترین زیست بوم ساحلی کشور در آستانه واگذاری به بخش خصوصی است. ابتدا قرار بود یک ابر بدهکار بانکی مالک این قطعه زمین گردد و حالا حرف از یک سرمایه گذار آلمانی است.

تجربه موافقت های سازمان حفاظت محیط زیست با احداث پتروشیمی در نقاط مختلف کشور نشان می دهد بیشتر قریب به اتفاق آنها به جز واگذاری زمین و صبوری برای بدست آوردن فرصت تغییر کاربری به جایی نرسیده است. سازمان در سال های اخیر 20 مجوز احداث پتروشیمی به سرمایه گذاران در کشور داده است ولی به گفته مسئولان سازمان بیشترشان اجرایی نشده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نشستی به مناسبت هفته دولت در پاسخ به سوالات وبلاگ اطلس وب و سایر رسانه ها درباره میانکاله برای چندمین بار تاکید نمود در آخرین نشستی که درباره طرح پتروشیمی برگزار گردید، مجری طرح به جلسه نیامدند و کلنگ به زمین خورد اما این کلنگ زدن فاقد مجوز محیط زیست است.

روز یکشنبه، در جلسه کمیسیون زیربنایی دولت که قرار بود نمایندگانی از دولت حضور داشته باشند و در خصوص پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست درباره حذف مصوبه دولت پیشین تصمیم گیری گردد، لابی ها علاوه بر اینکه نمایندگان موافق پتروشیمی را به جلسه کشاندند، به وکیل پتروشیمی میانکاله هم برای دفاع از پروژه فرصت سخنرانی دادند. به همین علت جلسه به نتیجه نرسید و قرار شد شخص رییس جمهوری در خصوص احداث پتروشیمی میانکاله مخالفت یا موافقت خود را اعلام کند.

در انتظار تصمیم ریاست جمهوری

مجتبی ذوالجودی، معاون محیط زیست دریایی وتالاب ها:

قرار شد که موضوع با حضور ریاست جمهوری بیشتر آنالیز گردد. هنوز دولت به صورت رسمی و تحت عنوان هیات دولت تصمیم نهایی را نگرفته است. امیدواریم که اتفاقات خوبی برای محیط زیست منطقه رخ دهد و تمام کوشش ها در جهت خدمت به کشور باشد. خدمات اگر دیدگاه محیط زیستی نداشته باشد قطعا در آینده نمی تواند موثر باشد. بر اساس آمایش سرزمین، صنایع پتروشیمی و زیر مجموعه، می بایست در سواحل جنوبی کشور توسعه یابد. برای سواحل خزر فعلا چنین چیزی تعریف نشده است. در شرایط خاص شاید بتوان بعضی شاخه های پتروشیمی که آسیب کمتری دارد را دنبال کرد ولی احداث پارک پتروشیمی در حریم تالاب میانکاله بر اساس ضوابط کشوری و جهانی (ذخیره گاه های زیست کره) مقدور نیست. اینکه چه راهکاری در خصوص میانکاله اتخاذ گردد زمان بر است. کسانی که دنبال راه اندازی پتروشیمی در این منطقه هستند شاخص های مالی را دنبال می نمایند. و امیدواریم بتوانیم طوری تصمیم سازان را توجیه کنیم که به جنبه های زیست محیطی را هم در نظر بگیرند. توسعه پتروشیمی را می توان در جاهای دیگر نیز دنبال کرد.

مصوبات هیات دولت نیز احتیاج به ارزیابی محیط زیستی دارد

علی سلاجقه- رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

این بحث دامنه دار شده است، ولی ما از اول مواضع خودمان را اعلام کردیم و قرار نیست هر پروژه ای به صرف این که در هیات وزیران مصوب شده است، مجوز بگیرد، چون ارزیابی محیط زیستی این پروژه به سازمان محیط زیست واگذار شده و ما هیچ گاه به این پروژه مجوز نداده ایم. طرحها زمانی ممی توانند اجرای شوند که مجوز محیط زیستی داشته باشند. برای اجرای طرح هایی که مشکل نداشته باشند، یاری می کنیم، چون به هر حال توسعه حائز اهمیت است، ولی بارها تاکید نموده ایم که کلنگ زنی پروژه میانکاله بدون مجوز محیط زیست بوده است و امیدواریم همه شخصیت ها قوانین کشور را مد نظر قرار دهند و در نظر داشته باشند که سازمان محیط زیست نیز بخشی از دولت است که بایددرباره این پروژه اعلام نظر کند. درباره هیچ پروژه ای تحت فشار قرار نمی گیرم و سعی می کنم به عنوان شاگرد دانشگاه و خادم کشور تکلیف قانونی خود را انجام دهم.

بیشتر بخوانید:

میانکاله باز هم بلاتکلیف ماند | چرا لغو مصوبه دولت روحانی در دولت رییسی بی نتیجه ماند؟

منبع: همشهری آنلاین

به "ورود رئیس جمهور به پرونده میانکاله ، خاتمه پتروشیمی چه شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود رئیس جمهور به پرونده میانکاله ، خاتمه پتروشیمی چه شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید