میوه های شیرین تابستانی چاق می نمایند؟

به گزارش وبلاگ اطلس وب، روزنامه جام جم: اهمیت مصرف میوه و گنجاندن آن در برنامه غذایی روزانه از جمله توصیه های مکرر متخصصان تغذیه است. اما مشکل اینجاست که به علت کم اطلاعی بعضی کارشناسان طب سنتی در حوزه علوم غذایی و نداشتن اتفاق نظر با متخصصان تغذیه، اخبار و مطالب ضد و نقیضی در خصوص میوه ها در بعضی کانال ها و شبکه های مجازی در حال انتشار است که ضمن نداشتن پایه علمی سبب بلاتکلیفی قشر ناآگاه جامعه شده است.

میوه های شیرین تابستانی چاق می نمایند؟

برای دستیابی به پاسخ علمی و اصلاح بعضی از باور های نادرست با دکتر محمدباقر ملجایی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت وگویی انجام دادیم.

میوه چقدر کالری دارد؟

دریافت روزانه میوه ها به علت فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین ها و مواد معدنی به خصوص پتاسیم و فسفر بسیار حائز اهمیت است، اما نکته قابل توجه این که هر صد گرم میوه معادل 60 کالری انرژی دارد و مصرف زیاد آن به خصوص میوه های آبدار تابستانی همانند هندوانه، طالبی، ملون و خربزه که اغلب برای برطرف و پیشگیری از عطش به میزان زیاد استفاده می شوند و بعلاوه مداومت در مصرف میوه های کوچک تر مانند زردآلو، شلیل، هلو، گیلاس و آلو های شیرین زمینه ساز چاقی و اضافه وزن خواهد بود و این باور نادرست که میوه ها کم کالری بوده یا مصرف آن پس از غذا سبب چاقی نمی گردد واقعیت ندارد.

میوه، غذا را فاسد می نماید؟

بعضی کارشناسان طب سنتی بر این باورند که مصرف همزمان میوه با وعده های غذایی سبب فساد غذا در معده و بروز عوارض گوارشی می گردد. دکتر ملجایی این توجیه را غیرعلمی و باور غلط و اشتباهی می داند و می گوید در زمان مصرف غذای اصلی، مواد مغذی زیادی وارد بدن می گردد و اگر میوه همراه گردد محتمل است بعضی مواد مغذی جذب شان کاهش یابد به همین علت توصیه می گردد که میوه در میان وعده ها مصرف گردد. البته اگر وعده غذایی به میزان کمتری مصرف گردد، می توان میوه را نیز در وعده اصلی استفاده کرد.

قند میوه بی ضرر است؟

بیشترین میزان قند موجود در میوه ها به شکل فروکتوز است و هرچه میوه رسیده تر باشد فروکتوز آن بیشتر می گردد. در گذشته باور بر این بود که قند فروکتوز میوه ها طبیعی است و برای سلامت ضرری ندارد، اما تحقیقات نشان می دهد قند فروکتوز می تواند خطرناک باشد. این قند زمانی که وارد بدن می گردد میزان اندکی از آن به گلوکز تبدیل و صرف فراوری انرژی می گردد و در عوض مقادیر قابل توجه آن به صورت چربی در بدن ذخیره و زمینه ساز بروز مشکلاتی مانند تری گلیسیرید بالا، کبد چرب، اضافه وزن و چاقی می گردد و گرچه این قند در مقایسه با قند های مصنوعی نسبتا سالم تر است، اما باید در مصرف میوه های خیلی شیرین و رسیده تابستانی و غذا های شیرین شده با فروکتوز جانب احتیاط را رعایت کرد.

البته این را هم بدانید با توجه به گرم شدن هوا و فساد پذیری میوه ها اغلب باغداران به منظور ماندگاری بیشتر، میوه های تابستانی را پیش از رسیدن چیده و به مشتری عرضه می نمایند. دکتر ملجایی می گوید، میوه های با بافت سفت و نارس می تواند افراد را دچار اختلالات گوارشی نموده و از همه مهم تر برای مبتلایان به نارسایی کلیوی

منع مصرف دارد.

میوه هایی برای درمان کم خونی

باور غلطی که بعضی کانال ها و گروه های مجازی و غیرواقعی طب سنتی به آن دامن زده اند این که میوه ها به خصوص شیره آن ها منبع غنی پروتئین و آهن هستند و شیره توت و خرما و انگور را موثرترین خوراکی ها برای درمان کم خونی معرفی می نمایند. در حالی که دکتر ملجایی میوه ها و شیره آن ها را منبع فقیر آهن و پروتئین به شمار می آورد و می گوید آهن میوه ها بسیار ناچیز و از نوع گیاهی است و فقط 3 تا 5 درصد آن قابلیت جذب دارد در حالی که آهن موجود در گوشت قرمز تا 15 درصد جذب می گردد.

اما چرا بعضی افراد با خوردن شیره و میوه های شیرین علائم کم خونی شان بهبود می یابد؟ این متخصص می گوید از علایم شاخص کم خونی، انرژی پایین و خستگی و رخوت است با توجه به این که هر صد گرم شیره معادل 3 تا 4 عدد میوه است و کالری بالایی دارد با تامین انرژی از دست رفته بدن از ضعف فرد کاسته و بر قوت او می افزاید و فقط سبب درمان علامت کم خونی می گردد. به گفته او، میوه ها و شیره آن ها نقش سازنده در فراوری گلبول های قرمز خون و آهن ندارند و میزان گیری ذخیره آهن قبل و بعد از مصرف شیره ها تغییری نداشته است، ضمن این که میزان قند فروکتوز شیره از خود میوه بیشتر و خطرناک تر است.

مصرف شیره به بیماران دچار نارسایی کلیوی، قلبی ـ عروقی، دیابتی و افراد چاق توصیه نمی گردد. اما برای بچه ها لاغری که احتیاج به وزن گیری دارند، گنجاندن آن در رژیم غذایی در کنار مصرف مکمل های دارویی می تواند مفید باشد. از دلایل ولع زیاد بالغان و بچه ها به شیرینی ها کمبود کلسیم، آهن و منیزیم بدن است و چنانچه کمبود تغذیه ای وجود نداشت باید به تدریج از میزان مصرف شیرینی ها کاسته گردد.

پ

منبع: برترین ها

به "میوه های شیرین تابستانی چاق می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میوه های شیرین تابستانی چاق می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید