دلیل افزایش قیمت بلیط هواپیما در دی ماه چیست؟

به گزارش وبلاگ اطلس وب، هنوز چیزی از خبر خوب کاهش 15 درصدی قیمت بلیط هواپیما در آذر ماه نگذشته بود، که خبری دیگر مبنی بر افزایش قیمت بلیط هواپیما در دی ماه منتشر شد. اما دلیل این افزایش قیمت چیست؟ آیا سازمان های هواپیمایی در آن نقش دارند؟

دلیل افزایش قیمت بلیط هواپیما در دی ماه چیست؟

تا به امروز، بلیط های هواپیما داخلی و خارجی شامل مالیات بر ارزش افزوده نمی شدند. اما بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، از تاریخ 1400/10/13کلیه شرکت های هواپیمایی موظف هستند 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را بر روی بلیط هواپیمای خارجی و 4 درصد مالیات بر ارزش افزوده بر روی بلیط هواپیما داخلی را محاسبه و به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند. در این صورت به موجب آن افزایش قیمت بلیط هواپیما رخ خواهد داد. دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، مقصود اسعدی سامانی درباره این افزایش قیمت توضیح داد: در گذشته از فروش هر بلیط هواپیما، 5 درصد عوارض شهرداری اخذ می شد، در قانون نو عوارض شهرداری ها حذف شده و به جای آن 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق می گیرد.

برای مشاهده نو ترین قیمت های بلیط هواپیما در سایت وبلاگ اطلس وب کلیک کنید:

افزایش قیمت بلیط هواپیما چقدر خواهد بود؟

همانطور که در اول آذر ماه 1400 سقف قیمت بلیط هواپیما اعلام شد و در مطلب آیا خبر کاهش قیمت بلیط هواپیما حقیقت دارد؟! به آن پرداختیم، حدود 15% نرخ بلیط هواپیما کاهش یافت و اکنون در پروازهای داخلی مجموعاً 4 درصد و در پروازهای خارجی 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به سقف نرخ بلیط هواپیما افزوده می گردد.

برای آنکه این افزایش قیمت بلیط هواپیما واضح تر باشد با یک مثال آن را توضیح میدهیم: اگر قیمت بلیط هواپیما تهران به کیش نیز بین 700/000 تومان تا 1/300/000 تومان باشد با اعمال مالیات بر ارزش افزوده از دوشنبه 13 دی ماه، مبلغ 28 تا 52 هزار تومان به قیمت فعلی اضافه خواهد شد.

شایان ذکر است این مبلغ مالیات بر ارزش فزوده دریافتی از مسافر مستقیما باید به سازمان امور مالیاتی پرداخت گردد و شرکت های هواپیمایی ارتباطی با آن ندارند.

قوانین کنسلی بلیط هواپیما چگونه میگردد؟

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، مقصود اسعدی سامانی در پاسخ به این سوال گفته است که هنگام استرداد این 9 درصد هم به خریدار بلیط هوپیما عودت داده خواهد شد. اما هنوز سوالات و ابهامات زیادی در باره این موضوع وجود دارد و اطلاعات تکمیلی متعاقبا به وسیله تیم خبری وبلاگ اطلس وب ، ساعلام خواهد شد.

چه زمانی می توانیم بلیط هواپیما مقرون به صرفه بخریم؟

قیمت بلیط هواپیما شناور و متناسب با شرایط عرضه و تقاضا متغیر است. اما از سوی سازمان هواپیمایی کشور سقفی برای قیمت بلیط هواپیما اعلام میگردد که کلیه شرکت ها ملزم به رعایت سقف نرخ اعلام شده هستند و نمی توانند غیر قانونی افزایش قیمت بلیط هواپیما داشته باشند. به طور کلی بلیط هواپیمای هر مقصدی در زمان های سیزن و تعطیلات یعنی زمان هایی که تقاضای سفر به آن مقصد بیشتر می گردد، گران تر و در زمان های عادی مقرون به صرفه تر است. به طور مثال بلیط هواپیما کیش در فصل پاییز و زمستان و تعطیلات نوروز به نسبت تابستان گران تر است. یا بلیط هواپیما مشهد در زمان مناسبت های مذهبی مانند تولد اما رضا و… گران تر از زمان های عادی است.

منبع: الی گشت

به "دلیل افزایش قیمت بلیط هواپیما در دی ماه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل افزایش قیمت بلیط هواپیما در دی ماه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید