رباتیک پلی برای رسیدن به قله های صنعت پایدار ، ایران در کجای رباتیک دنیا قرار گرفته است

به گزارش وبلاگ اطلس وب، علم رباتیک تا چند سال آینده به 10 صنعت برتر دنیا تبدیل می گردد و ضروری است تا ایران نیز همگام با سایر کشورهای پیشرو در این حوزه گام بردارد.

رباتیک پلی برای رسیدن به قله های صنعت پایدار ، ایران در کجای رباتیک دنیا قرار گرفته است

گروه فناوری وبلاگ اطلس وب؛ حمیده آقاجانی - آن ها که متولد دهه 60 هستند در میانه های راه نوجوانی کم کم با اسباب بازی آشنا شدند که نامش را آدم آهنی گذاشته بودند. با باتری کار می کرد، کمی راه می رفت و صدا هایی هم از آن خارج می شد، جذابیت زیادی داشت و آن ها که در توان مالیشان بود حتما ربات داشتند. بزرگتر که شدند در مقاطع دبیرستان با واژه ربات و رباتیک بیشتر آشنا شدند، اما هنوز هم شرایط کار با آن برای همه فراهم نبود مگر اینکه پا به عرصه دانشگاه می گذاشتند و با تلفیق چند رشته همچون الکترونیک، کامپیوتر، مکانیک و هوش مصنوعی کار های کوچکی برای دلشان یا انتها نامه هایشان انجام می دادند.

اما حالا دیگر وضعیت متفاوت شده است؛ در بسیاری از مدارس کشور رباتیک تدریس می گردد و نوجوانان و جوانان در کنار دانشجویان به لیگ های معتبر رباتیک داخلی و خارجی می روند و از ربات فوتبالیست تا ربات های امدادگر هر کدام کاری برای ارائه دارند.

در ایران کمتر از 15 سال است که رباتیک به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و خوشبختانه از سوی مراکز علمی و صنعتی نیز مورد حمایت قرار گرفته و در این میان به اذعان افراد توانمند و با استعدادی به این حوزه معرفی شده اند.

ربات ها به غیر از سرگرم کردن قرار چه کار هایی انجام دهند و لزوم وجود آن ها چیست؛ قطعا برای آسایش بیشتر زندگی بشر فراوری می گردد، زیرا به نوعی دستیار نیروی انسانی به حساب می آید، ما امروز شاهد آن هستیم که در بسیاری از حوزه ها حتی پزشکی و جراحی از ربات استفاده می گردد و توانایی آن را دارد تا با دقت بالا و به یاری اپراتور دقیق ترین و حساس ترین عمل ها را انجام دهد.

از طرف دیگر دنیای امروز دنیای تحول است و هر روز شاهد اخبار جدیدی از توانمندی های مهندسان و محققان هستیم. رباتیک، هوش مصنوعی، نانو و کامپیوتر و علومی از این دست شاید جدید باشند، اما به قدری کارا هستند که به سرعت شناخته شده و جایگزین فناوری سنتی شده اند. ربات ها خصوصا اگر با هوش مصنوعی تلفیق شوند می توانند زندگی بهتر و راحت تری را برای صاحبانشان به ارمغان بیاورند.

صنعت امروز وابسته به رباتیک است

استفاده از رباتیک وجه های مختلفی دارد، بعضی کاربرد های مختلفی دارد، بعضی سرگرم کننده هستند و بعضی دیگر کار های روزمره را انجام می دهند اخیرا هم بعضی شرکت های بزرگ جهانی ربات های پستچی و محافظ به بازار عرضه نموده اند؛ اما شاید یکی از کاربردی ترین حوزه های مورد استفاده رباتیک صنایع باشند. صنایع با این رویکرد که بسیاری از کار های تکراری و خسته کننده که احتیاجمند دقت است را می توان به ربات ها سپرد وارد این عرصه شدند و استقبال خوبی هم از آن ها شده است.

کاربرد علم رباتیک در کشور ها باعث شده تا روند صنعتی شدن آن ها نیز سرعت بیشتری به خود بگیرد و ایران هنوز در این عرصه نوپا است و تقریبا بخش عمده ای از احتیاج کشور در این حوزه توسط محصولات وارداتی برطرف می گردد، اما راستا توسعه را در پیش گرفته و اقدامات موثری همچون برگزاری دوره های آموزشی، برگزاری مسابقات داخلی و بین المللی، افزودن رشته هایی مثل مکاترونیک در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد، ارائه انتها نامه های دانشجویی قوی در این حوزه و حتی ساخت ربات انسان نما با نام سورنا اجرا شده است.

ربات انسان نمای سورنا حقیقتا مهمترین دستاورد محققان ایران است که در حوزه رباتیک اجرا شده است. این ربات حاصل چندین سال کوشش نخبگان ایرانی در دانشگاه تهران است و سال جاری نسخه پیشرفته آن با نام سورنا 4 رونمایی شد.

سورنا 4 تجلی توان و اراده جوانان ایرانی

عقیل یوسفی کما رئیس مرکز سیستم ها و فناوری های پیشرفته دانشگاه تهران با گریزی به روند رو به رشد طراحی ربات انسان نمای سورنا در کشور، گفت: سورنا 1 تنها به عنوان نمادی برای اعلام شروع پروژه طراحی، ساخت و هوشمندسازی ربات انسان نما، در سال 87 ارائه شد. سورنا1 قابلیت تکلم متن های از پیش مشخص شده (در تمامی مراحل فعالیت) را نیز داشت.

این فعال حوزه فناوری در کشور با معرفی توانمندی های سورنا 2، گفت: سورنا 2 در راستای تکمیل و توسعه ربات انسان نمای سورنا 1، مراحل طراحی و ساخت را در مرکز سیستم های پیشرفته دانشگاه تهران شروع کرد. این ربات که در ابعاد و وزن مشابه انسان ساخته شده قادر است همانند یک انسان، ولی با سرعتی آهسته تر و با ترکیبی از حرکات دست، سر و پا گام بردارد. داشتن مجموعا 22 درجه آزادی در بالاتنه و پایین تنه و گام برداشتن با حفظ تعادل از ویژگی های شاخص این نسل از ربات سورنا محسوب می شد.

رئیس مرکز سیستم ها و فناوری های پیشرفته دانشگاه تهران در ادامه به طراحی سورنا 3 اشاره نمود و ادامه داد: مانورپذیری، افزایش سرعت گام برداری، ارتقای هوشمندی و افزایش درجات آزادی از جمله مزایای نسل سوم ربات انسان نمای طراحی شده در داخل کشور بود.

وی با معرفی توانایی های سورنا 4، گفت: این ربات 170 سانتی متری و 70 کیلوگرمی توانایی راه رفتن با سرعت 7/. کیلومتر را دارد و می تواند درجا دور دور بزند. این ربات، توانایی حرکت آنلاین به جوانب را دارد و دنده عقب نیز حرکت می نماید.

یوسفی ادامه داد: این ربات انسان نما می تواند روی سطوح ناهموار حرکت کند و تعادل خود را در صورت بروز اغتشاش بازیابی کند. از دیگر توانایی های سورنا 4 می توان به توانایی شوت زدن، انجام حرکات متنوع دلخواه، چون دست دادن و ادای احترام و جابجایی و بلند کردن اشیاء اشاره نمود.

سورنا 4 که نسخه در حال پیشرفت از طراحی و ساخت ربات انسان نما در کشور محسوب می گردد توانایی تشخیص 100 فرمان صوتی و توانایی های گفتاری و شنیداری را دارد. قابلیت پاسخ گویی به صورت تبدیل متن به گفتار، توانایی بینایی و قابلیت تشخیص 100 شی مختلف از دیگر توانایی های این ربات است.

مسابقات بین المللی عرصه تجربه آموزی

از سوی دیگر برگزاری مسابقات داخلی و خارجی در حوزه رباتیک و کسب مدال های رنگارنگ نیز حکایت از آن دارد که نسل امروز به دنبال یافتن شگفتی ها است و دیگر درجا نمی زند بلکه کوشش می نماید راه توسعه را به بهترین شکل ممکن هموار نموده و در راستای کشور های توسعه یافته قدم بردارد. یکی از این مسابقات بین المللیف رقابت های جهانی رباتیک فیرا است. بیست و چهارمین دوره رقابت های جهانی رباتیک فیرا، از تاریخ 20 تا 26 مردادماه 98 و با حضور 1800 شرکت کننده در چهار دسته اصلی رقابت های فیرا و در قالب 11 لیگ دانشجویی و 8 لیگ دانش آموزی در دو بخش U14 و U19 از 18 کشور از جمله آمریکا، آلمان، کره جنوبی، ترکیه، روسیه، مالزی، فلیپین، چین، هند، اندونزی، تایوان، کانادا، ایران و ... در شهر چانگووان کشور کره جنوبی برگزار گردید.

در انتها رقابت های تیم ها در بخش های دانش آموزی و دانشجویی، تیم های ایرانی حاضر در مسابقات جهانی رباتیک فیرا 2019 در کشور کره جنوبی پیروز به کسب 14 مقام قهرمانی، 8 مقام نایب قهرمانی و 5 مقام سومی این رقابت ها شدند. ایران در این رقابت ها توانست رتبه 27 جهانی را به دست آورد، همچنین میزبان این رقابت ها در سال 2020 باشد که این فرصت مناسبی برای تعامل و انتقال داده ها به شمار می رود.

از آنجا که ایران در این حوزه هنوز جان نگرفته باید برای قرار گرفتنش در راستا درست اقدامات موثری از سوی دستگاه های مربوطه صورت بگیرد، ضروری است تا برای حرکت سریع و رو به جلو سرمایه گذاری مناسبی انجام گردد؛ همچنین دانشگاه و صنعت به یکدیگر نزدیک شوند و به نیرو های جوان و متخصص داخلی اعتماد گردد تا به افق روشنی در این حوزه دست یابیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "رباتیک پلی برای رسیدن به قله های صنعت پایدار ، ایران در کجای رباتیک دنیا قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رباتیک پلی برای رسیدن به قله های صنعت پایدار ، ایران در کجای رباتیک دنیا قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید