دلاویز: شرایط مطلوبی در مصرف بنزین نداریم، وکیل زاده: قاچاق بنزین نسبت به حامل های دیگر کمتر است
به گزارش وبلاگ اطلس وب، شیوه های کنترل مصرف سوخت با حضور محسن دلاویز مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و وکیل زاده مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران بررسی شد.
به گزارش خبرنگار ، شیوه های کنترل مصرف سوخت در کشور امشب 22 آبان ماه در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با حضور محسن دلاویز مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و وکیل زاده مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران مورد بررسی قرار گرفت.
دلاویز مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه شرایط مطلوبی در مصرف نداریم گفت: در سال 320 میلیون بشکه نفت خام مصرف می کنیم، 24 درصد انرژی در بحث حمل و نقل مصرف می شود به طوری که 60 درصد آلودگی هوا را خودرو ها ایجاد می کنند، در دنیا هر 50 سال مصرف انرژی دوبرابر می شود، اما در کشور ما هر 10 سال مصرف انرژی به دو برابر می رسد.
او با اشاره به اینکه کار بسیار بزرگی در چند سال اخیر صورت گرفته است اضافه نمود: از سال 92 تاکنون به کمک همه یعنی کل نظام وزارت نفت و سپاه ظرفیت تولید بنزین را دو برابر کردیم، اما مسابقه تولید مصرف تا کجا باید پیش برود؟
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان اینکه اگر فرایند مصرف را کنترل نکنیم ظرف چند سال آینده واردات بنزین را باید دوباره از سر بگیریم و باید ظرف سه چهار سال آینده به سراغ پروژه های عظیم برویم گفت: بعد از ونزوئلا ارزان ترین بنزین دنیا را داریم، فاصله قیمتی ما با بعضی از کشور های همسایه 14، 15 هزار تومان در لیتر است و انتظار داریم که قاچاق صورت نگیرد عملاً ما بستر را فراهم می کنیم تا این مسئله اتفاق بیفتد.
دلاویز با اشاره به اینکه وقتی تفاوت قیمت زیاد است نمی توانیم کاری را انجام دهیم گفت: باید با فرهنگ سازی و ابزار های قیمتی مصرف را کنترل کنیم، دنیا مصرف را با ابزار های مختلفی کنترل می کنند و ما هم باید از تجربیات دنیای استفاده کنیم.
او با اشاره به شرایط ما در بحث یارانه انرژی شرح داد: طی بررسی های به عمل آمده از 42 کشور ایران رتبه نخست را در سال 2018 کسب کرده است لذا بعد از ایران، عربستان و سپس چین قرار گرفته است، کشور ما با 83 میلیون جمعیت 69 میلیارد دلار یارانه می دهد، اما چین با یک و نیم میلیارد جمعیت 44 میلیارد دلار یارانه سوخت می دهد لذا این آمار ها نگران کننده است و باید به آن ها توجه کرد.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه بودجه عمرانی کشور در سال 97،62 هزار میلیارد تومان بوده است ادامه داد: 970 هزار میلیارد تومان یارانه انرژی داده ایم یعنی 15،20 برابر بودجه عمرانی کشور را یارانه می دهیم، باید این مسئله را ساماندهی کنیم و اعتبار گزافی را که به مردم تحمیل می کنیم را به سمت توسعه و رفاه مردم ببریم.
او با اشاره به بحث عدالت اجتماعی اضافه نمود: در حال حاضر سه دهک ثروتمند جامعه 50 درصد یارانه انرژی را مصرف می کند.
دلاویز با اشاره به اینکه باید بخش عظیمی از کنترل مصرف را در صنعت ببینیم عنوان نمود: تولید کنندگان خودرو باید به سمت بهینه کردن انرژی، تکنولوژی و کارآمد کردن افراد پیش بفرایند.
او با تاکید بر اینکه در بحث قیمت بنزین نباید تک بعدی برخورد کنیم گفت: باید بحث نظارت، حمایت و قیمت را به خوبی دنبال کنیم لذا باید دهک های پایین از تغییر قیمت بهره مند شوند و در نهایت به سمت عدالت اجتماعی پیش برویم.
فریدون اسعدی کارشناس حوزه انرژی در ادامه برنامه طی تماس تلفنی گفت: با اصلاح قیمت حامل های انرژی باید بتوانیم کاهش مصرف انرژی را رقم بزنیم.
او با اشاره به قانون هدفمندی یارانه ها اضافه نمود: این قانون سهمی را برای صنایع و شرکت های تولید کننده انرژی در نظر گرفته است این مسئله می تواند به کاهش مصرف انرژی کمک کند و توسعه حمل و نقل عمومی و اصلاح مصرف استفاده از تسهیلات باید بتواند منجر به کاهش مصرف انرژی صنایع شود.
این کارشناس حوزه انرژی گفت: اصلاح قیمت انرژی در فاصله 30،40 سال اخیر همواره در دستور کار قرار داشت، ما باید در یک بازه زمانی مثلاً 10، 15 درصد از برنامه سوم را در دستور کار قرار می دادیم، اما بعد در برنامه چهارم متوقف شد، باید تکلیف این قضیه را مشخص کنیم، عوارض ناشی از اصلاح قیمت سیاست گذار را نگران کرده است، اصلاح قیمت بنزین بر روی سبد تورم و سطح رفاه خانوار تاثیر آنچنانی ندارد.
وکیل زاده مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه بحث قاچاق بنزین نسبت به حامل های دیگر بسیار کمتر است گفت: در سال 94 نزدیک قیمت فوب بودیم فلذا در آن زمان قاچاق انرژی به صرفه نبود فرآورده های پالایشگاه ها به نرخ فوب به دولت فروخته می شود.
اوبا اشاره به اینکه جایگزین بنزین برای کشور ما فقط سی ان جی است گفت: اگر خودرو های هیبریدی و یا هر نوع سوخت جایگزین دیگری داشتیم تعادل بهتر برقرار می شد، در دنیا یک خودرو بین 3،4 لیتر در روز مصرف عمومی بنزین دارد، اما در کشور ما بین 4 تا 5 لیتر است، 16 میلیون خودرو و 8 میلیون موتورسیکلت داریم اگر 8 میلیون موتورسیکلت را معادل 3 میلیون خودرو در نظر بگیریم 19 میلیون خودرو می شود که هر کدام یک لیتر از نرم دنیای بیشتر بنزین مصرف می کند.
او با اشاره به اینکه وظیفه شرکت ملی پخش توزیع به موقع و مناسب فرآورده بر اساس نیاز مصرف کننده است گفت: وقتی صحبت از سوخت جایگزین می کنیم منظورمان سی ان جی است.
وکیل زاده با اشاره به اینکه باید طرح های متعددی را برای کاهش مصرف بنزین در نظر بگیریم گفت: با مصرف بیشتر سی ان جی می توان مصرف بنزین را کاهش داد.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران درباره سامانه کارت هوشمند برخط برای سوخت خودرو ها اضافه نمود: این سامانه برای گازوییل وجود دارد، اما برای بنزین، وجود سامانه برخط مزیت نیست، زیرا اگر ارتباط جایگاه بنزین با شبکه قطع شود توزیع سوخت مختل خواهد شو، البته برخط نبودن به معنای آف لاین بودن سامانه نیست، زیرا جایگاه ها هر چند ساعت یک بار اطلاعات خود را ارسال و این اطلاعات ذخیره می شود.
وکیل زاده اضافه نمود: از ابتدای تیر امسال تاکنون 3 میلیون و 700 هزار کارت سوخت صادر شده است و 4 میلیون و 30 هزار نفر نیز درخواست داده اند، 3 ماه پیش روزانه 18 هزار تقاضا برای کارت سوخت داشتیم که در حال حاضر به 5 هزار تقاضا کاهش یافته است.
وکیل زاده با اشاره به اینکه با توجه به مصرف و قیمتها، حدود دو و نیم تا سه میلیون لیتر بنزین، مظنون به قاچاق است اضافه نمود: در سال 94 با توجه به نزدیکی قیمت بنزین در کشور با قیمت دنیای آن، انگیزه ای برای قاچاق وجود نداشت ، پالایشگاه ها نفت را به نرخ بین المللی از دولت می خرند و بنزین را به نرخ بین المللی به دولت می فروشند که اکنون قیمت هر لیتر بنزین 44 سنت، تمام می شود.
او با بیان اینکه آماری که شرکت کنترل کیفیت هوا درباره آلوده کننده ها ارائه می دهد مربوط به شش سال پیش است اضافه نمود: اکنون 35 میلیون لیتر بنزین و گازوییل یورو در کلانشهر ها و جاده های مواصلاتی توزیع می کنیم و در آینده نزدیک نیز کل توزیع کشور با استاندارد یورو انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران شرح داد: اگر افزایش قیمت سوخت، موجب افزایش همزمان رفاه اجتماعی شود این موضوع تأثیر مثبتی در جامعه دارد.
شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا طی ارتباط زنده تلفنی با اشاره به اینکه هزینه سلامت بابت افزایش آلودگی هوا در تهران حدود 2.6 دهم میلیارد دلار در سال است که رقم بسیار بزرگی به حساب می آید اضافه نمود : باید بتوانیم میزان آلاینده هایی که در تهران تولید می شود را کاهش دهیم مبنای اطلاعات ما سال 92 است لذا حدود 70 درصد آلودگی به شکل ذرات معلق در تهران و 85 درصد آلودگی گازی ناشی از حمل و نقل است.
او با اشاره به اینکه حمل و نقل بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارد اضافه نمود: عمده آلودگی هوا ناشی از سوخت است و قسمت کمی از آن ناشی از سایش لاستیک و لنت می شود، اگر صاحب خود هزینه بالاتری را برای تهیه سوخت پرداخت کند ممکن است در نحوه استفاده از خودرو تجدید نظر کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان