درختکاری، راه حلی ساده برای مقابله با خشکسالی در کشور

به گزارش وبلاگ اطلس وب، عضو هیات علمی دانشگاه پیغام نور با تأکید بر غیرخطی بودن تغییرات اقلیمی و اینکه باید بر مدیریت شرایط و حفاظت از خود متمرکز شویم، گفت: کشور ما در منطقه خشک قرار گرفته است و یکی از راه های ساده مقابله با تغییرات شدید آب و هوایی از جمله خشکسالی، درختکاری است.

درختکاری، راه حلی ساده برای مقابله با خشکسالی در کشور

به گزارش وبلاگ اطلس وب، سیدرضا مهرنیا در نشست ترویج علم با رویکرد شناخت سرزمین ایران در حوزه اقلیم که امروز در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار گردید، با اشاره به رفتار غیرخطی تغییرات اقلیمی، اظهار کرد: بطلیموس، گالیله و نیوتن پیشگامان تفکر خطی هستند.

وی با بیان اینکه افرادی همچون اینشتین، هایزنبرگ و ماکس پلانک بر تفکر خطی، خط بطلان کشیده اند، اظهار کرد: از نظر این دانشمندان، همه چیز نسبی است و عدم قطعیت وجود دارد. این در حالی است که ماندلبرو، حل آشوب از طریق هندسه فرکتال را مطرح نمود و به دنبال آن ترکیب نسبیت و قطعیت مطرح شد.

عضو هیات علمی دانشگاه پیغام نور با اشاره به اینکه به دنبال شناخت بیشتر اثر غیرخطی، اثر پروانه ای کشف شده است، گفت: تغییر اقلیم از مصادیق اثر پروانه ای بر نقاط عطف، تابع حرکت نیروی کوریولیس است.

مهرنیا سپس به پدیده لنگ زنی چاندلر و چرخش ناموزون کره زمین اشاره نمود و یادآور شد: متأسفانه حرکت زمین گلابی شکل ما از نظر دینامیک قابل پیش بینی نیست و بر این اساس نمی توانیم از پدیده هایی همچون زلزله فرار کنیم، اما می توانیم زیرساخت های محافظتی خودمان را در برابر آن ها بالا ببریم و شرایط را مدیریت کنیم.

وی تأکید کرد: کشور ما در منطقه خشک (ARID ZONE) واقع شده و راهکار ساده ای همچون درختکاری می تواند راهی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی شدید از جمله خشکسالی باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "درختکاری، راه حلی ساده برای مقابله با خشکسالی در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درختکاری، راه حلی ساده برای مقابله با خشکسالی در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید