جهش فراوری در گرو طرح مطالعاتی بازار فروش صنایع دستی است

به گزارش وبلاگ اطلس وب، فرزاد اوجانی معاون دفتر صادرات وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، اظهار کرد: دولت در گذشته کار صادرات صنایع دستی را به تنهایی انجام می داد؛ به همین دلیل بخش خصوصی پیشرفت چندانی نداشت. همین موضوع سبب شد تا بخش خصوصی بدنه توانمندی در حوزه صادرات نداشته باشد و هنوز هم با مشکلاتی در این زمینه روبرو است، اما باید گفت که خوشبختانه در این میان حوزه فرش به خوبی پیشرفت داشته و احتیاج است که بخش خصوصی فعالیت بیشتری در این عرصه داشته باشد.

جهش فراوری در گرو طرح مطالعاتی بازار فروش صنایع دستی است

معاون دفتر صادرات وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه گفت: صنایع دستی جزو کالای ضروری محسوب نمی شوند، اما به عنوان یک کالای تزئینی کاربرد فراوانی دارند. به همین دلیل ما برای فروش بهتر آن باید کشور هدف و بازار هدف را مورد آنالیز قرار دهیم و شناسایی کنیم. دولت باید در این زمینه طرح های مطالعاتی خود را افزایش دهد تا صادرات درست و علمی داشته باشیم.

او اضافه نمود: متاسفانه طرح های مطالعاتی در کشور بسیار ضعیف است. به همین دلیل سطح این مطالعات باید توسط دولت و بخش خصوصی بیشتر گردد. این موضوع در سال گذشته یکی از موانع پیشرفت کار ما بود و امیدواریم که سال جاری برطرف گردد.

اوجانی بیان نمود: اگر این مسئله برطرف گردد و فراوریکنندگان و صادرکنندگان ما از این موضوع آگاه شوند، فرایند صادرات تغییر پیدا می نماید و مطمئناً با افزایش قابل توجهی از فراوری و صادرات صنایع دستی روبرو خواهیم شد.

معاون دفتر صادرات وزارت میراث فرهنگی و گردشگری عنوان کرد: یکی دیگر از مباحث مهم ما کیفیت محصولات است؛ تداوم در فراوری یک محصول و فروش آن وابسته به کیفیت محصول است. همچنین قیمت آن را نیز باید در نظر گرفت تا در زمینه بازار رقبا بتوان پیروز عمل کرد.

او عنوان کرد: یکی دیگر از موانع کار حوزه صنایع دستی افزایش قیمت بی رویه مواد اولیه است؛ این موضوع در فراوری محصولات و همچنین فروش آنها تاثیر مستقیم دارد.

اوجانی اضافه نمود: در سال 98 بازگشت ارز حاصل از صادرات ضربه بسیار سنگینی به ما وارد کرد و ما بسیار کوشش کردیم تا بتوانیم این موضوع را برطرف کنیم و مطابق نامه نگاری هایی که با سازمان توسعه تجارت و وزیر صمت انجام شد، خوشبختانه توانستیم فرصت بازگشت ارز را در بعضی حوزه ها بیشتر کنیم.

اوعنوان کرد: صرف فراوری کردن مهم نیست؛ چرا که فراوری زمانی افزایش پیدا می نماید که فروش خوبی وجود داشته باشد. به همین دلیل این مسئله باید بیشتر مورد آنالیز قرار بگیرد تا بتوانیم سال جاری در زمینه فراوری و صادرات صنایع دستی جهش داشته باشیم.

اوجانی گفت: متاسفانه به دلیل شیوع کرونا بسیاری از بازارچه های ما در نمایشگاه ها برگزار نشده است و بسیاری از هنرمندانمان در این زمینه دچار ضرر و زیان های زیادی شدند و صادرات تا حدودی متوقف شد. نه اینکه اصلا صادراتی نباشد، اما باید بگویم که تحت تاثیر شرایط نهاده شد و به همین دلیل برای برطرف این مشکل سعی داریم تا پروتکل های بین المللی را از گمرک دریافت کنیم و به صادر کننده هایمان اعلام کنیم که مطابق آن صادراتشان را انجام بدهند.

معاون دفتر صادرات وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: تسهیلاتی را برای صادر کنندگان در نظر گرفته ایم تا بتوانیم با یاری به آنها از مشکلاتشان کم کنیم.

باشگاه وبلاگ اطلس وب

منبع: گردشبان

به "جهش فراوری در گرو طرح مطالعاتی بازار فروش صنایع دستی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهش فراوری در گرو طرح مطالعاتی بازار فروش صنایع دستی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید