14 آسمان خراش با ظاهری از جنس آینده (قسمت اول)

به گزارش وبلاگ اطلس وب، در گوشه و کنار جهان، آسمان خراش هایی ساخته می شوند که ظاهری متمایز از سایر برج های جهان دارند. برای آشنایی با دیدنی ترین آسمان خراش های جهان که ظاهری از جنس آینده دارند، در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

14 آسمان خراش با ظاهری از جنس آینده (قسمت اول)

اشتیاق انسان برای ساخت ساختمان های بلند، باعث شده که سیاره ای پر از آسمان خراش داشته باشیم که از گوشه و کنار دنیا، بر فراز بزرگترین کلان شهرهای دنیا قرار گرفته اند. جذابیت این بناهای غول پیکر ساخته شده به دست انسان، فقط به خاطر ارتفاع زیاد و ابعاد شگفت آور آن ها نیست. بسیاری از آسمان خراش های دنیا، ساختمان هایی بلند و ساده نیستند و ظاهری متمایز دارند و به خاطر همین ظاهر متفاوت و زیبا، به معروفیت رسیده اند. در این مقاله با تعدادی از آسمان خراش های دنیا آشنا می شویم که طراحی و ظاهری منحصربه فرد دارند؛ آسمان خراش هایی مدرن که انگار از دنیای آینده پا به دنیای ما گذاشته اند.

اومدا اسکای بیلدینگ (Umeda Sky Building)

مکان: اوساکا، ژاپن

تکمیل شده در سال: 1993

ارتفاع: 173 متر

اومدا اسکای بیلیدینگ، برج آسمان خراش دوقلویی است که بر فراز آن یک رصدخانه واقع شده است. این آسمان خراش در منطقه کیتا در اوساکای ژاپن واقع شده است. رصدخانه، چون پلی بین دو برج واقع شده و آن ها را به هم پیوند می دهد. این قسمت از گالری های فضای باز و سرپوشیده تشکیل شده و یک باغ ژاپنی هم دارد و یک فضای خالی دایره ای شکل در مرکز آن واقع شده است. نورپردازی های زیبا و منحصربه فردی، این آسمان خراش را در شب زینت می دهد. گرچه این ساختمان به عنوان یک مرکز اداری بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد، یک جاذبه غافلگیر کننده در زیرزمین آن وجود دارد. تاکیمی کوجی (Takimi Koji) نمونه بازسازی شده ای از یک روستای ژاپنی در دهه 1920 است؛ با کوچه های پیچ در پچی که با فانوس های سنتی روشن می شوند.

برج خلیفه

مکان: دبی

تکمیل شده در سال: 2010

ارتفاع: 828 متر

برج خلیفه در حال حاضر، بلندترین ساختمان دنیا است. این بنا بعلاوه عنوان بلندترین سازه روی زمین و رکورد بیشترین تعداد طبقات را به نام خود ثبت نموده است. طراحی این ساختمان برعهده شرکت اسکیدمور، اوینگز و مریل (Skidmore, Owings & Merill) بوده و با الهام از معماری اسلامی و گلی به نام Hymenocallis اجرا شده است. این مجموعه بزرگ و باشکوه شامل هتل، دفاتر اداری، واحدهای مسکونی و یک سکوی بازدید در طبقه 148 است. بلندترین مسجد دنیا در طبقه 158 این بنا ساخته شده است. برج خلیفه در ابتدا با نام برج دبی شناخته می شد اما در روز افتتاحیه به وسیله شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نام آن به افتخار حاکم امارات، خلیفه بن زاید آل نهیان به برج خلیفه تغییر کرد.

ساختمان چانگ (Chang Building) یا برج فیل

مکان: بانکوک، تایلند

تکمیل شده در سال 1997

ارتفاع: 102 متر، طول: 170 متر

برج فیل اگرچه از نظر ارتفاع، در بین بلندترین برج های دنیا جایی ندارد، ظاهری غافلگیرکننده و جالب دارد. همان طور که از نام برج معین است، این مجموعه به شکل فیل طراحی و ساخته شده است. فیل، حیوان ملی تایلند است و یکی از نمادهای این کشور محسوب می گردد. این ساختمان، 32 طبقه دارد و در سال 2011، به وسیله CNNGo در لیست 20 آسمان خراش نمادین دنیا، جایگاه چهارم را به دست آورده است. این سازه از 7 قسمت تشکیل شده است و شامل دفاتر اداری، واحدها و سوئیت های مسکونی، مرکز خرید، استخر شنا و باغ است. معماری و طراحی این بنا برعهده Ong-at Sattraphan بوده است.

مرکز تجارت دنیای یک (One World Trade Center)

مکان: نیویورک، آمریکا

تکمیل شده در سال: 2014

ارتفاع: 541 متر

این برج بخشی از برنامه بازسازی شهری و با ظاهری مشابه برج های دوقلوی نیویورک ساخته شده است. این نماد شهری نیویورک، به وسیله شرکت معماری اسکیدمور، اوینگز و مریل طراحی شده و بلندترین سازه نیم کره غربی زمین است. این بنا مساحتی بیش از 325 هزار مترمربع و 104 طبقه دارد. در طبقه 100 تا 102 این برج، رصدخانه ای وجود دارد که بازدید از آن برای عموم آزاد است. رستوران پانوراما و نمایش های صوتی و تصویری بخشی از این رصدخانه است. هزینه ساخت این آسمان خراش 104 طبقه، 3.8 میلیارد دلار برآورد شده است و ساخت آن 8 سال طول کشیده است.

برج های دوقلوی پتروناس (Petronas)

مکان: کوالالامپور، مالزی

تکمیل شده در سال: 1996

ارتفاع: 451 متر

این دو ساختمان غول پیکر متصل به هم، تا مدت ها بلندترین آسمان خراش دنیا بودند. برج های دوقلوی پتروناس در مرکز مالزی قرار دارند و در سراسر آن طرح های اسلامی مشاهده می گردد؛ از فرم های نمای بیرونی تا الگوهای تزیینات داخلی که یادآور بافت های سنتی این منطقه است. این بنای دیدنی 88 طبقه را سزار پلی (Cesar Pelli) طراحی نموده است. جمعاً 78 آسانسور در این دو ساختمان فعال هستند. این دو برج از زیر به وسیله مرکز خرید سوریا به هم وصل هستند. بعلاوه یک پل طبقات 41 و 42 این دو برج را به هم متصل می نماید. ارتفاع این پل از سطح زمین 175 متر و طول آن 56 متر است.

برج آکوا (Aqua)

مکان: شیکاگو، آمریکا

تکمیل شده در سال: 2009

ارتفاع: 262 متر

این ساختمان باشکوه و مرتفع 82 طبقه با بالکن های موج دار، در نزدیکی دریاچه میشیگان واقع شده است و ظاهری شبیه به سطح موج دار آب دارد. این بنای متفاوت را معماری به نام Jeanne Gang طراحی نموده است. هرکدام از بالکن های موج دار این بنا، طراحی خاص و متفاوت از بقیه دارد و به نحوی طراحی شده است که همسایگان به وسیله بالکن بتوانند با هم ارتباط داشته باشند. در ضمن این تراس ها باید به نحوی طراحی می شدند که تاثیرات وزش باد را در این شهر بادخیز، کاهش دهند. سیستم های جمع آوری آب باران، نورپردازی با شیوه استفاده بهره ورانه از انرژی و اکودیزاین (طراحی با توجه به محیط زیست) از ویژگی های خاص این برج است.

برج شارد (The Shard)

مکان: لندن، انگلستان

تکمیل شده در سال: 2012

ارتفاع: 310 متر

برج شارد، بخشی از منطقه مالی London Bridge Quarter است و یک معمار ایتالیایی به نام رنزو پیانو (Renzo Piano) آن را طراحی نموده است. این مجموعه، دارای بخش های مختلف اداری، مسکونی و تفریحی است. دفاتر اداری، آپارتمان مسکونی، رستوران های عالی و هتل های لوکس از بخش های مختلف این برج هرمی شکل است. گالری و سکوی بازدید چشم اندازی از شارد بین طبقات 69 تا 72 بلندترین سکوی بازدید بریتانیا است. ساخت این برج از ماه مارس سال 2009 آغاز و در ماه مه 2012 پیش از برگزاری بازی های المپیک تابستانی 2012 لندن به خاتمه رسید. شارد با 310 متر ارتفاع، بلندترین برج اتحادیه اروپا و چهل و ششمین ساختمان بلند دنیا است و 95 طبقه دارد.

منبع: کجارو / fodors.com

به "14 آسمان خراش با ظاهری از جنس آینده (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 آسمان خراش با ظاهری از جنس آینده (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید