کاظم چلیپا: نوروز، رفیق تهرانم

به گزارش وبلاگ اطلس وب، ﻛﺎﻇﻢ ﭼﻠﻴﭙﺎ، ﻧﻘﺎش معروف ﺳﺎﻛﻦ اﻛﺒﺎﺗﺎن ترجیح می دهد نوروز در تهران بماند. تهران شلوغ و پرهیاهو را تنها در روزهای عید می توان آرام دیدار کرد.

کاظم چلیپا: نوروز، رفیق تهرانم

به گزارش وبلاگ اطلس وب، هم نشینی با رنگ و قلم باعث شده است تا آقای نقاش محله اکباتان بهار را وصف ناشدنی بداند. خاطرات نوروز روزهای جوانی کاظم چلیپا با سفر و ایران گردی پیوند خورده است. او می گوید: ﻋﻴﺪ ﺑـﺮای ﻣﻦ ﻫﻤﻴـﺸﻪ ﺑﺎ ﺳﻔـﺮ ﻫﻤﺮاه ﺑﻮده؛ ﺳﻔﺮ ﺑﻪ ﺟﻨﻮب. اﻳﺎم ﻋﻴﺪ و در ﻛﻞ ﻓﺼﻞ ﺑﻬﺎر ﻫﻮای ﺟﻨﻮب زنده تر و ﺷﺎدﺗﺮ اﺳﺖ.

خواندنی های بیشتر را اینجا بخوانید

چلیپا ادامه می دهد: ﻳﻜﻰ از مهم ترین ﺳﻔﺮﻫﺎی ﻣﻦ در زﻣـﺎن ﻫـﻨﺮﺳـﺘـﺎن ﺑـﻮد. ﻫـﻤﺮاه آﻗـﺎی اﺻـﻐﺮ ﻣـﺤـﻤﺪی ﺳـﻔـﺮ می رفتیم. اﻳﺸﺎن ﻳﻚ ﻫـﻔﺘﻪ ﻣﺎﻧﺪه ﺑﻪ ﻋﻴﺪ ﺳـﻔﺮی را ﺑﺮای بچه های ﻫﻨـﺮﺳﺘﺎن ﺗﺪارک می دید و ﻣﺎ را ﺑﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺟﻨﻮب می برد. ﻃﻮری برنامه ریزی می کرد ﻛﻪ بچه ها ﻣﻨـﺎﻃﻖ ﻣﺤﺮوم را ﻫﻢ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ. اﻳﻦ ﺳﻔﺮﻫﺎ ﺑﺎﻋﺚ می شد بچه ها، ﻣـﻌﻤـﺎری ﺷﻬـﺮﻫـﺎی ﻛﻮﻳﺮی را از ﻧـﺰدﻳﻚ ﺑﺒﻴـﻨﻨﺪ. یک بار از ﺷﻬـﺮ ﻳﺰد ﺑﻪ منطقه ای ﺑﻪ اﺳﻢ ﻓـﻬﺮج رﻓﺘـﻴﻢ. اﻳـﻦ ﻣﻨـﻄﻘﻪ ﻳـﻚ ﻗﻠـﻌﻪ ﻗﺪﻳـﻤﻰ داﺷﺖ ﻛﻪ ﻣـﺮدﻣﺶ آن وقت ها در ﻗﻠـﻌﻪ زﻧﺪﮔﻰ می کردند. اﻳﻦ ﻣـﺴﺌﻠﻪ ﺑـﺮای ﻣﺎ ﻋﺠﻴﺐ و ﺟﺎﻟﺐ ﺑﻮد. آلان ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺗﺒـﺪﻳﻞ ﺑﻪ ﻳﻚ ﺷـﻬﺮ ﺑﺰرگ ﺑﺎ خانه های ﻛﻮﭼﻚ و ﺑﺰرگ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻳﻦ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺑﺮای ﻣـﺎ الهام بخش ﺑﻮد و بچه ها را وامی داشت ﻛﻪ ﻃﺮح ﺑﺰﻧـﻨﺪ. به هرحال ﻋـﻴﺪﻫـﺎ ﺟـﻨﻮب ﺣـﺎل و ﻫـﻮای دﻳﮕـﺮی دارد. ﻳﺎدم اﺳـﺖ ﺳﻔـﺮ دﻳﮕﺮی ﺑـﺎ بچه های ﺣﻮزه ﻫﻨﺮی ﺑﻪ ﻣـﻨﺎﻃﻖ ﻣﺮزی ﻏـﺮب رﻓﺘـﻴـﻢ. از اﻫﻮاز و ﺧـﺮﻣـﺸﻬـﺮ و آﺑﺎدان ﻓﻜﻪ، ﺷﻠﻤﭽﻪ ﮔـﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ ﻛﺮﻣﺎﻧﺸﺎه و ﻗﺼـﺮ ﺷﻴـﺮﻳﻦ و ﻣـﺮز ﺧﺴـﺮوی. این یکی از ﺳﻔﺮﻫﺎی خاطره انگیز ﻣﻦ ﺑﻮد.

عید، تهران دیدنی تر است

چند سالی است که هم محله ای هنرمند اهالی شهرک اکباتان ترجیح می دهد نوروز تهران بماند. چلیپا می گوید: ﺑﻪ ﻧـﻈـﺮم ﻋﻴـﺪﻫـﺎ، ﺗﻬـﺮان آراﻣـﺶ لذت بخشی ﭘﻴﺪا می نماید. آدم ﺣﻴﻔﺶ می آید اﻳﻨﺠﺎ را ﺗﺮک ﻛﻨﺪ. ﻓﻜﺮ ﻛﻨﻢ بهتراست عید در ﻫﻤﻴﻦ ﺗﻬﺮان ﺑﻤﺎﻧیم. عموماً ﻣﺮدم در اﻳـﻦ اوﻗﺎت ﺗﺮﺟﻴـﺢ می دهند ﺷﺎل و ﻛﻼه ﻛﻨﻨﺪ و ﺑﻪ دﺷﺖ و دﻣﻦ ﺑﺰﻧﻨﺪ اﻣﺎ برخی ها ﻫﻢ ﻣﺜﻞ ﻣﺎ دوﺳﺖ دارﻧـﺪ در تهران ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ و ﺑـﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﻤﻴﺸﮕﻰ ﺧـﻮد وﻓﺎدار ﺑـﺎﺷﻨـﺪ. ﻣﺎ ﺳـﺎلﻫﺎﺳـﺖ ﻛﻪ رﻓﻴﻖ اﻳﻦ ﺷﻬﺮﻳﻢ.

منبع: همشهری آنلاین

به "کاظم چلیپا: نوروز، رفیق تهرانم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاظم چلیپا: نوروز، رفیق تهرانم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید