ناسا سیگنال مرموزی از فضا دریافت کرد!

به گزارش وبلاگ اطلس وب، دیجیاتو نوشت: اخترشناسان مشغول آنالیز پرتوهای گاما تلسکوپ فرمی بودند که با این سیگنال مرموز روبرو شدند.

ناسا سیگنال مرموزی از فضا دریافت کرد!

اخترشناسان ناسا یک سیگنال مرموز پرتو گاما را کشف کردند که از خارج از کهکشان راه شیری می آید. آن ها درحالی که مشغول تحقیق درباره شکل گیری دنیا بودند، این سیگنال را شناسایی کردند که منشأ آن هنوز تعیین نیست. این کشف یک معمای کیهانی کاملاً تازه برای اخترشناسان ایجاد نموده است.

براساس مقاله منتشرشده در The Astrophysical Journal Letters، دانشمندان درحال تجزیه وتحلیل داده های 13 ساله تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی (Fermi Gamma-ray) بودند که متوجه این سیگنال مرموز شدند.

این تلسکوپ قدرتمند می تواند پرتوهای گاما را تشخیص دهد؛ این پرتوها حاصل انفجارهای عظیمی از نور پرانرژی هستند که هزاران تا صدها میلیارد برابر از آنچه چشم ما می بیند، بزرگ ترند. این پرتوها اغلب هنگام انفجار ستاره ها یا انفجار هسته ای ایجاد می شوند. دانشمندان ناسا درواقع در پی چیز دیگری بودند که با این سیگنال عجیب روبرو شدند.

سیگنال مرموزی که از خارج کهکشان ما می آید

الکساندر کشلینسکی، کیهان شناس دانشگاه مریلند و ناسا گفت: این کشف سردرگم نماینده است. ما سیگنالی بسیار قوی تر و در نقطه ای متفاوت از آسمان پیدا کردیم. درواقع دانشمندان در پی یکی از قدیمی ترین ویژگی های پرتو گاما در اولین اتم های کیهان بودند؛ این پرتوها به نام پس زمینه مایکروویو کیهانی یا CMB شناخته می شوند.

CMB ساختار دوقطبی دارد که یک قطب آن گرم تر و شلوغ تر از دیگری است. اخترشناسان عموماً فکر می نمایند حرکت منظومه شمسی ما این ساختار را ایجاد می نماید. محققان سیگنالی را تشخیص دادند که از یک جهت مشابه می آمد و دارای بعضی از پرانرژی ترین ذرات کیهانی بود.

یکی از محققان می گوید یک دوقطبی پرتو گاما پیدا نموده اند که اوج آن در آسمان جنوبی، دور از CMB قرار گرفته است و مقدار آن 10 برابر بیشتر از چیزی است که انتظار داشته اند. آن ها فکر می نمایند که این کشف می تواند با پرتو گامای کیهانی که به وسیله رصدخانه آرژانتین در سال 2017 مشاهده شد، مرتبط باشد.

اخترشناسان بر این باورند که این دو پدیده با توجه به ساختار مشابه، می توانند از یک منبع ناشناس سرچشمه بگیرند. آن ها امیدوارند که این منبع مرموز را پیدا نمایند. کشف غیرمنتظره ناسا می تواند به اخترشناسان یاری کند که ایده های مربوط به نحوه ایجاد ساختارهای دوقطبی را تأیید نمایند یا زیر سؤال ببرند.

  • شروع بزرگترین جستجوی حیات فرازمینی

  • سیاه چاله ای کوچک درون خورشید پنهان شده

  • نام خود را به این آدرس برای سفر به ماه بفرستید!

227227

منبع: خبرآنلاین

به "ناسا سیگنال مرموزی از فضا دریافت کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا سیگنال مرموزی از فضا دریافت کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید