این داستان های علمی تخیلی به واقعیت تبدیل شدند!

به گزارش وبلاگ اطلس وب، والدو روایتگر زندگی دانشمندی به نام فارتینگ ویت جونز است که دچار بیماری تحلیل عضلانی شد است. وی برای برون رفت از بحران بیماری سعی می نماید دستگاهی بسازد که رفتارهایش را بتواند مدیریت کند.

این داستان های علمی تخیلی به واقعیت تبدیل شدند!

پیشرفت های بشری گاهی نه از منشأ واقعیت، که از دل تخیل آمده اند. در ادامه به معرفی داستان های علمی تخیلی که به واقعیت تبدیل شدند می پردازیم.

امروزه پیشرفت های زیادی در تمام حوزه های زندگی انسان رقم خورده که عمده آن توسعه و رشد فناوری بوده است. دانشمندان با روش های مختلفی اقدام به توسعه یک اختراع نو یا کشفی نو می نمایند. همیشه منبع الهام آن ها واقعیت و جهانی پیرامون نیست و از طبیعت و اجزای آن یاری نمی گیرند و گاهی از تخیل یاری گرفته می شود.

شاید باورش سخت باشد، اما امروزه داستان های علمی-تخیلی بسیاری در خصوص آینده نوشته شده که هر یک از آن ها جهانیی سرشار از اختراعات تازه و نو هستند؛ ولی آدمی هنوز به خیلی از آن ها دست نیافته است. برای مثال به سریال بلک میرور یا همان آینه سیاه نگاه کنید. در هر یک از اپیزود های این سریال مجذوب کننده با شمای کلی از آینده و تأثیرات فناوری و علوم مهندسی بر زندگی انسان ها آشنا می شویم.

گاهی بزرگترین پیشرفت های علمی با الهام از داستان های علمی-تخیلی به ثمر رسیده و زندگی حال و آینده انسان ها را دگرگون نموده اند. در ادامه این مطلب از گجت نیوز با یازده پیشرفت علمی و فناوری آشنا خواهیم شد که از داستان های علمی تخیلی نشأت گرفته اند. با ما همراه باشید.

1. دستگاه کنترل از راه دور - والدو از رابرت هاینلاین

داستان های کوتاه بسیاری وجود دارند که نویسنده در آن ها دست به اختراعات تازه می زند و پیروز هم می شود؛ چرا که در جهانی داستان هر چیزی امکان پذیر است و محدودیتی وجود ندارد. رابرت هاینلاین داستان نویسی با نام مستعار آنسون مک دونالد است که داستان کوتاهی به نام والدو نوشت.

والدو روایتگر زندگی دانشمندی به نام فارتینگ ویت جونز است که دچار بیماری تحلیل عضلانی شد است. وی برای برون رفت از بحران بیماری سعی می نماید دستگاهی بسازد که رفتارهایش را بتواند مدیریت کند.

این دستگاه ساخته می شود و می تواند از راه دور به یاری جونز بیاید تا حرکات او را به درستی تقلید کند. بعد از این محققان از چنین دستگاه هایی برای صنایع مختلفی نظیر علوم هسته ای استفاده کردند تا بتوانند از راه دور بر اوضاع مسلط شوند. والدو های بسیاری امروزه در اتاق عمل ها و عروسک گردانی ها استفاده می شود که همه این ها را مدیون رابرت هاینلاین هستیم.

2. زیردریایی - ژول ورن و اثری به نام بیست هزار فرسنگ زیر دریا

آثار برجسته ژول ورن در ژانر علمی-تخیلی به غایت مجذوب کننده و خواندنی بوده اند. حتی آثار اقتباسی که از روی کتاب های وی ساخته و اکران شده، شاهکار از آب در آمده اند. ژول ورن فرد کنجکاوی بود و ماجرای زیردریایی های مدرن او از وقتی آغاز شد که در سال 1867 به نمایشگاه یونیورسل رفت و چشمش به زیردریایی پلونژور افتاد.

در سال 1869 و تنها دو سال پس از مشاهده چنین ابزاری، ژول ورن تصمیم گرفت رمان بیست هزار فرسنگ زیر دریا را بنویسد و در این رمان به روایت زیردریایی پیشرفته ای به نام ناوتیلوس پرداخت. سیمون لیک 27 ساله وقتی اقدام به طراحی زیردریایی ناوتیلوس ژول ورن کرد که تا آن لحظه زیردریایی های بسیاری ساخته بود.

وی در 14 سالگی با مطالعه داستان ژول ورن جرقه ای در ذهنش خورده شد و دنباله این اختراع نو را گرفت تا توانست Argonaut Junior را بسازد. چیزی که لیک ساخت برای پایداری بهتر از مخازن بالاست و برای کنترل بهتر غوطه وری و سطح یابی از هواپیما های غواصی استفاده کرد.

3. بمب اتم - اچ جی ولز و جهان آزاد شده

بمب اتم داستان جالب توجهی دارد و شاید باورتان نشود، اما لئو زیلارد به عنوان دانشمند توسعه دهنده این بمب اعتراف نموده از داستان اچ جی ولز الهام گرفته و تأثیر پذیرفته است. ماجرا از جایی آغاز می شود که در سال 1914 میلادی، رمان نویسی به نام ولز داستان خود را با نام جهان آزاد شده منتشر می نماید.

ولز در اثر خود خاطرنشان می نماید در آینده سلاحی مرگبار و ویرانگر ساخته خواهد شد که بمب اتمی نامیده می شود. به اعتقاد ولز، مقدار این اسلحه کوچک است، ولی قدرت تخریب بالایی دارد و انفجار مهیبی به همراه خواهد داشت. به همین دلیل زیلارد وقتی رمان ولز را در 1932 می خواند می گوید: تأثیر بسیار خوبی بر من گذاشت، اما من آن را چیزی جز داستان تخیلی نمی دانستم.

به شدت شگفت انگیز و شاید عجیب و غریب باشد، ولی در حال پیاده روی، نحوه ساخت بمب اتم به زیلارد الهام شد و آغازگر آن کسی جز اچ جی ولز نبود. نکته تعجب برانگیز داستان این است که ولز در جهان آزاد شده پیش بینی نموده بود که فردی به نام هلستن در سال 1933 و در محله بلومزبری انرژی اتمی را کشف خواهد نمود!

4. مواد نامرئی - ماسامونه شیرو و شبح درون پوسته

نامرئی شدن از قدیم آرزوی انسان ها بوده و شاید کوشش های نافرجام بسیاری برای رسیدن به نتیجه انجام داده، ولی به پیروزیت نرسیده اند. وقتی بین سال های 1981 و 1991 مجموعه مانگای یا همان شبح درون پوسته اکران می شد، استاد دانشگاه توکیو به نام ماساهیکو اینامی توجهش به فناوری استتار حرارتی که در فیلم نمایش داده شده، جلب می شود.

اینامی آن زمان سخت مشغول کار روی تز دکترای خود بود و وقتی این اثر را مطالعه کرد به این نتیجه رسید که شاید نتواند اشیاء را به لحاظ فیزیکی نامرئی کند، ولی شاید بتوان با ادغام اشیا و منظره ها اطرافشان به وسیله تصاویر سه بعدی، آن ها را پنهان کرد. ابداع نو اینامی در روز های آخر قرن بیستم با نمایش تصاویر سه بعدی در زمان واقعی روی مواد بازتابنده کار می کرد.

می دانیم که آنچه در شبح پوسته وجود داشته دقیقا همان چیزی نیست که اینامی ابداع نموده و اقدامات این استاد دانشگاه تنها گوشه ای از آن به شمار میرود. خود اینامی در سال 2020 فناوری استتارش را به این توضیح توصیف کرد: فراتر از استفاده احتمالی به عنوان شنل نامرئی رمان شبح در پوسته.

5. زیست پذیری مریخ - ری بردبری و حکایت های مریخی و مرد مصور

زیست پذیر و قابل سکونت بودن مریخ از گذشته تا به امروز محل بحث دانشمندان است. به هر حال اولین زمزمه ها درباره کاوش سیاره سرخ برای تأیید زیست پذیر بودن آن به سری داستان های مرد مصور و حکایت های مریخی بازمی شود. فیزیکدان برجسته آزمایشگاه قمری و سیاره ای دانشگاه آریزونا، پیتر اچ اسمیت خاطرنشان نموده اولین بار با تماشای آثار بردبری به جهانی فرازمین علاقه مند شده است.

به گفته اسمیت در پیش گفتار مجموعه مقالات مریخ ری بردبری، در کودکی می توانستم دست او را دور شانه ام حس کنم که مرا به سمت منظره ها بیگانه ای که هرگز تصور نمی کردم می برد. آنچه وی در سنین پایین تر مشاهده نموده بود باعث شد تصمیم بگیرد جهان های بیگانه و ناشناخته را کشف کند و در سال 2008 میلادی مریخ نوردی روی سطح این سیاره فرود آمد تا بدین ترتیب وجود آب و حیات را در مریخ تأیید کند.

6. سلول های انسانی شفاف - اچ جی ولز و مرد نامرئی

دومین رمان از اچ جی ولز که توانسته منبع الهام دانشمندان باشد، مرد نامرئی است. پس از کوشش هایی که اینامی برای نامرئی کردن انسان انجام داد، دانشمندان دیگری از روی رمان ولز الهام گرفتند و کوشش خود را برای ساخت شنلی غیب نماینده انجام دادند، ولی به نتیجه نرسیدند. به هر حال محققان هنوز در مسیر پیروزیت هستند، ولی به آن دست نیافته اند و همه این ها را باید مدیون رمان مرد نامرئی او باشند.

ماجرا از این قرار است که دانشمندی برای این که بتواند پنهان و نامرئی شود با یاری مواد شیمیایی ضریب شکست پوستش را تغییر می دهد و به خواسته خود می رسد. یکی از دانشمندان پیروز دانشگاه ایروین به نامِ آلون گورودتسکی که دانشیار مهندسی شیمی و بیومولکولی است روی پروژه نامرئی شده کار می نماید.

وی در بخشی از سخنان خود به داستان های علمی تخیلی اشاره نموده و می گوید از آن ها الهام گرفته است. به گفته وی، از بسیاری از پدیده های علمی-تخیلی که در کودکی عاشق آن ها بوده ام الهام پذیرفتم و آن دسته از مفاهیم خارق العاده ای که ولز 120 سال پیش درباره آن ها فکر می نموده بی نهایت شگفت انگیز هستند.

7. موشک های سوخت مایع - اچ جی ولز و جنگ جهان ها

پدر موشک کیست؟ بله رابرت اچ گودارد در سن شانزده سالگی و درست زمانی که کتاب جنگ جهان ها اثر ولز را خواند، ایده ساخت موشکی به ذهنش رسیده که با سوخت مایع کار می نماید. گودارد علاقه زیادی به سفر های فضایی داشت و منبع این علاقه را مرتبط با سال 1898 میلادی می داند. در سال 1926 و با الهام از رمان های ولز، رابرت اچ گودارد نخستین موشک سوخت مایع خود را به فضا پرتاب کرد و این گونه رویداد مهمی در تاریخ فضا و کیهان رقم خورد.

حدود 6 سال بعد از این اتفاق، گودارد سعی کرد در نامه ای به ولز تأثیر عمیقی که از کتابش پذیرفته را توضیح دهد. این رمان تأثیر عمیقی روی من گذاشت و با خواندن آن به این نتیجه رسیدم که آنچه را می توان با محافظه کاری، تحقیق در ارتفاعات بالا نامید، مجذوب کننده ترین مسئله موجود در هستی است.

8. ربات های انسان نما - اوسامو تزوکا و پسر فضایی

اوسامو تزوکا سال ها پیش تصمیم گرفت کتابی تحت عنوان پسر فضایی یا آسترو بوی بنویسد. این رمان بین سال های 1952 تا 1968 جریان داشت و داستان پسری فضایی به نام اندروید را روایت می کرد که به وسیله دکتر اوماتارو تنما ساخته شده است (رباتی انسان نما). چند سال بعد از این داستان، توموتاکا تاکاهاشی که از جمله دانشمندان برجسته رباتیک به شمار می رود، با الهام از تخیلات ذهنی اوسامو تزوکا اقدام به ساخت ربات کرد.

این محقق در مصاحبه ای اعلام کرد همه چیز از وقتی آغاز شد که در 4 یا 5 سالگی، کتاب کمیک آسترو بوی یا پسر فضایی را خواندم. به عقیده تاکاهاشی، این رمان واقعاً منبع الهام او بوده و باعث شده وی تبدیل به یک دانشمند رباتیک شود.

9. شبکه جهانی وب - آرتور سی کلارک و الو الو فرانکنشتاین

یکی از نویسندگان برجسته دهه 1960 میلادی، آرتور سی کلارک است که از روی آثار وی فیلم های اقتباسی بسیاری ساخته شده است. ادعا می کنیم که داستان کوتاه الو الو فرانکنشتاین سی کلارک تأثیر زیادی روی ساخته شدن شبکه جهانی وب داشته و شاید اگر کلارک این داستان را نمی نوشت، چیزی که امروز می بینیم به این شکل وجود نداشت.

داستان الو الو فرانکنشتاین پیرامون شبکه ای تلفنی است که به ناگاه حس پیدا می نماید و بعد هم کنترل جهان را به دست می گیرد. برنرز لی فردی بود که پیروز شد وب را با الهام گرفتن از داستان کوتاه سی کلارک بسازد. کلارک هم طی مصاحبه ای در سال 2002 تأیید کرد که برنرز لی از داستان وی الهام پذیرفته و خودش را پدرخوانده وب جهانی قلمداد کرد.

10. هلیکوپتر ها - ژول ورن و روبر فاتح

ژول ورن باز هم به یاری علم و فناوری آمده و در یکی از داستان های مجذوب کننده خود هلیکوپتری طراحی نموده که نام آن آلباتروس است. یکی از دانشمندان روسی به نام ایگور سیکورسکی پس از مطالعه ترجمه روسی کتاب روبر فاتح اثر ژول ورن به این نتیجه رسید که می بایست هلیکوپتری شبیه به آلباتروس بسازد. وی نه تن ها ایده و شور و اشتیاق ناشی از مطالعه کتاب ژول ورن را داشت، بلکه تصاویر هنرمندی به نام لئون بنت هم به یاریش آمدند.

سیکورسکی بدین ترتیب پیروز شد نخستین هلیکوپتر خود را در سال 1909 میلادی آزمایش کند؛ ولی شوربختانه امکان پرواز آن مهیا نشد. بعد از آن مجدداً کوشش کرد تا به هدفش برسد، ولی نتوانست و انتها به سراغ هواپیماسازی رفت. بعد از کسب تجربه فراوان از کارخانه هواپیماسازی، سیکورسکی با اندوخته سه دهه خود بازگشت تا در سال 1931 حق اختراع نخستین هلیکوپترش را ثبت کند.

با این حال، پیش از این ثبت اختراع، هلیکوپتر های دیگری به پرواز در آمده بودند. برای مثال در سال 1935 میلادی لوئیس برگه پیروز شد هلیکوپتر جایروپلان خود را آزمایش کند.

11. تیزر - ویکتور اپلتون و تام سوئیفت و تنفگ برقی اش

ویکتور اپلتون در سال 1911 میلادی کتاب تام سوئیفت و تنفگ برقی اش را نوشته و این کتاب به وسیله سندیکای استرتمیر منتشر شده است. داستان این رمان درباره شخصیتی است که مجهز به تفنگی شده که از آن به جای گلوله، برق خارج می شود. بعد ها این داستان مورد پسند جک کاور نهاده شد. همین تفنگ برقی باعث شد تا کاور اقدام به ساخت اولین سلاح الکتروشوک خود با نام تیزر کند.

این اختراع اوایل دهه 1960 میلادی ثبت شد. جک کاور می خواست سلاحی بسازد که غیرکشنده باشد و در عین بتواند علیه مارشال های هوایی مقاومت کند. در واقع اولین بار وقتی کاور ایده ساخت تیزر به ذهنش رسید که داستانی درباره مردی خواند که به داخل حصاری برقی قدم گذاشته و بی حرکت خشک شده است.

منبع: بهترین ها

منبع: فرادید

به "این داستان های علمی تخیلی به واقعیت تبدیل شدند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این داستان های علمی تخیلی به واقعیت تبدیل شدند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید