دختران بیشتر کدام رشته های دانشگاهی را انتخاب می نمایند؟

به گزارش وبلاگ اطلس وب، امروزه نقش زنان در جامعه از گذشته بیشتر شده و زنان به سمت مستقل شدن می فرایند، اما گرایش آن ها به کدام رشته ها بیشتر است؟

دختران بیشتر کدام رشته های دانشگاهی را انتخاب می نمایند؟

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ اطلس وب، با وجود اینکه بیشتر متقاضیان دانشگاه ها را دختران تشکیل می دهند و رشته هایی را انتخاب می نمایند که اکثرا مردان در آن هستند؛ اما آن ها پتانسیل درآمدی کمتری نسبت به مردان دارند.علت این موضوع چیست؟ طبق تحقیق اخیر دانشگاه اوهایو این موضوع تا حدودی به رشته های دانشگاهی که زنان در آن تحصیل می نمایند، بستگی دارد.

زنان کدام رشته های تحصیلی را انتخاب می نمایند؟

داده های آژانس آمار آموزش عالی (HESA) از سال 2018 تا 2019، نشان می دهد بین موضوعاتی که دانشجویان انگلستانی برای مطالعه انتخاب می نمایند اختلاف جنسیتی کاملا آشکار است درواقع زنان تمایل بیشتری به موضوعات متداول زنانه مانند پرستاری و آموزش دارند؛ در حالیکه، از موضوعات متداول مردانه مانند ریاضیات و علوم خودداری می نمایند.

موضوعاتی از جمله علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (موضوعات STEM) از جمله مواردی بودند که کمترین دانشجویان دختر را داشتند. به عنوان مثال دوره های علوم رایانه فقط 18% دانشجوی دختر، مهندسی و فناوری 19% دانشجوی دختر و علوم ریاضی 37% دانشجوی زن را داشتند. مطالعه این موضوعات در مقطع کارشناسی ارشد عموما منجر به پیدا کردن مشاغلی با حقوق بالاتر می گردد و در مقابل موضوعاتی که دارای بیشترین دانشجوی دختر بودند، عموما رشته هایی با درآمد پایین بودند. محبوب ترین رشته ها برای زنان آن هایی بودند که به پزشکی مربوط می شدند از جمله، پرستاری و تغذیه با آمار چشمگیر 79% دانشجوی دختر. بعد از آن موضوع آموزش با 78% دانشجوی دختر، علوم دامپزشکی با 78% و مطالعه زبان ها با 67% به ترتیب رشته های پرطرفدار در بین دانشجویان دختر هستند.

چرا زنان در رشته های پردرآمد تحصیل نمی نمایند؟

زنان موضوعات STEM را کنار می گذارند. عدم حضور زنان در موضوعات STEM توسط دانشگاه ها، رسانه ها و افراد با جزئیات زیاد مورد بحث و آنالیز قرار گرفته است. فقدان الگو در این رشته ها و وجود این ذهنیت که زنان معمولا در محیط هایی که روحیه مردانه دارند احساس انزوا و محرومیت می نمایند، در این موضوع تاثیر گذار است.

از طرف دیگر تصور غلطی درباره رشته های STEM چه در مشاوران، والدین یا دیگران وجود دارد که دانشگاه ها را وا می دارد تا تنوع موجود در مشاغل مهندسی، ریاضی و علوم را بیشتر نشان دهند.

تأثیر مقطع دبیرستان

مطالعات نشان می دهد که رشته تحصیلی در دوره متوسطه نقش مهمی در انتخاب موضوعات دانشگاهی دارد و عواملی مانند همسالان، والدین، اطلاعات ارائه شده توسط مدارس نیز در این موضوع نقش دارد. پیشنهاد می گردد که دانشگاه ها قبل از ورود دانشجویان اقداماتی برای انتخاب بهتر دانشجویان انجام دهند تا آن ها در رشته هایی که صلاحیت آن را دارند تحصیل نمایند.

علایق مختلف و ترجیحات شخصی

یافته های یک مطالعه در دانشگاه اوهایو نشان می دهد که زنان و مردان اولویت های مختلفی دارند و مردان بیشتر موضوعات مالی را اولویت قرار می دهند. در این مطالعه معین شد که حتی وقتی زنان و مردان ترجیحات یکسانی دارند، مانند یاری به مردم، مردان بیشتر ترجیح می دهند به عنوان یک پزشک آموزش ببینند نه یک پرستار. در این باره، ناتاشا چهارلین، جامعه شناس از دانشگاه ایالتی اوهایو، گفت: دلیل این امر ممکن است این باشد که زن و مرد ایده های بسیار متفاوتی درباره انواع رشته ها و مشاغل آزاد و در دسترس دارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دختران بیشتر کدام رشته های دانشگاهی را انتخاب می نمایند؟" امتیاز دهید

7 کاربر به "دختران بیشتر کدام رشته های دانشگاهی را انتخاب می نمایند؟" امتیاز داده اند | 1.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دختران بیشتر کدام رشته های دانشگاهی را انتخاب می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید