افزایش 100 درصدی قیمت پوشک
به گزارش وبلاگ اطلس وب، قیمت پوشک از ماه آخر تابستان تا به امروز تا حدود 100 درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر برخی برند های مهم ایرانی پوشک در بازار کم یاب و برخی سایز های آن نایاب شده اند. این مشکل در شهرستان ها نمود بیشتری دارد.

به گزارش وبلاگ اطلس وب، انتظار می رفت در شرایط تحریمی و بحران اقتصادی کشور کالا های تولید داخل مخصوصا کالا های اساسی به داد مردم برسند و کمی بحران را از کشور دور کنند. اما حالا پس از گذشت سه سال از شرایط پیچیده اقتصادی کالا های تولید داخل هم نمی توانند جوابگوی نیاز جامعه باشند.
کم یاب شدن کالا هایی مانند روغن و پوشک نسبت مستقیمی با شرایط اقتصاد کشور دارد. مواد اولیه این دو کالای اساسی وارداتی است، هرچند برای واردات مواد اولیه ارز دولتی دریافت می کنند، اما با افزایش روز افزون تورم دیگر شرکت ها توان تولید ارزانتر این کالا ها را ندارند و حالا به دنبال افزایش قیمت های خود هستند.
در هفته های اخیر عرضه پوشک در بازار بسیار کم شده است، به ویژه دو برند اصلی ایرانی که برخی از سایز های آن ها در بسیاری از نقاط کشور نایاب است. عده ای می گویند این کاهش عرضه به این دلیل است که تولیدکنندگان می خواهند قیمت ها را بالا ببرند.
بخوانید:
چرایی کمبود و افزایش قیمت کالاهای اساسی
پوشک؛ مساله این است!
قیمت پوشک از شهریور تا امروز بیش از دو برابر شده است. این تغییرات قیمتی به ویژه در سایز های بزرگتر شاخص است. مخصوصا پوشک های سایز پنج و شش که متقاضی زیادی هم دارد.
پوشک شورتی سایز 6 یکی از برند های مشهور ایرانی حاوی 15 عدد، در شهریور ماه حدود 40 هزار تومان بود و حالا به 90 هزار تومان رسیده است. یا پوشک سایز 4 همان برند در شهریور حدود 70 هزار تومان بود و حالا به 120 هزار تومان رسیده است.
این افزایش قیمت فاصله پوشک های داخلی و خارجی را کمی کاهش داده با این حال قیمت پوشک های خارجی همچنان برای بیشتر متقاضیان بسیار گران است. پوشک های خارجی نیز از شهریور با افزایش قیمت روبرو شده اند. پوشک 26 عددی سایز شش یک برند مشهور خارجی 230 هزار تومان است.
پوشک 45 عددی سایز همان برند نیز حدود 205 هزار تومان است.
در سایز های یک تا سه قیمت ها ثبات بیشتری داشته اند و البته کمیاب هم نیستند. با این حال سایز های یک تا سه نیز در روز های اخیر با افزایش قیمت همراه بوده اند. مثلا سایز یک 40 عددی یکی از برند های داخلی از 43 هزار تومان به حدود 70 هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت در طول دو هفته اتفاق افتاده است.
یکی از مسائل بازار پوشک این است که کیفیت اهمیت بالایی دارد، پوشک بی کیفیت برای نوزاد و بچه حساسیت زاست و خوانواده ها کمتر میل به خرید آن ها دارند. به جز دو یا سه برند داخلی بیشتر پوشک های تولید داخل با این مسئله روبه رو اند و نمی توانند رضایت خریدار را جلب کنند.
منبع: فرارو