کشف آثار احتمالی از دوران مهرپرستی در یک شهر زیرزمینی

به گزارش وبلاگ اطلس وب، بویین میاندشت یکی از شهرستان های استان اصفهان، دارای شهر زیرزمینی بزرگی است. این شهر زیرزمینی که زمانی محلی برای مخفی شدن اهالی این شهر از گزند دشمنان بوده؛ تا چهل سال پیش به عنوان آغل دام اهالی استفاده می شد و حالا هم می توان آثاری از گذشته تا کنون را در دالان های آن مشاهده کرد.

کشف آثار احتمالی از دوران مهرپرستی در یک شهر زیرزمینی

این شهر زیرزمینی به دست دوستداران میراث فرهنگی و فعالان گردشگری بویین میاندشت پاکسازی شده تا گردشگران و مردم بتوانند از آن بازدید کنند. در این میان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز کمک حداقلی به آن کرده است اما آنقدر نبوده که بتوان درهای این مجموعه ها را برای همیشه به روی گردشگران باز کرد و تابلوهای راهنما برای آن گذاشت و ورودی مناسبی تعبیه کرد در حالی که چنین ظرفیتی برای این شهر زیرزمینی وجود دارد.

شهر زیرزمینی بوئین میاندشت حالا از طریق یکی از دوستداران میراث فرهنگی این شهر نگهداری می شود کسی که قصد دارد موزه مردم شناسی این شهر را نیز ایجاد کند. وی که استاد تاریخ نیز هست در گفتگو با خبرنگار مهر درباره بخشهای مهم شهر سخن گفت و از وجود حوضچه سنگی درون آن خبر داد که با گذشت سال ها هنوز سالم مانده است.

غلامحسین صدیقی گفت: این حوضچه احتمالاً مربوط به زمان مهرپرستی است یکی از دلایلی که می گویند وجود این حوض آب است. دلیلی نداشته که به چنین حوضی در اینجا شکل و نقش دهند مگر برای آیین هایی که برگزار می شد. ولی صحبت قطعی درباره زمان آن و کل مجموعه دستکند بوئین میاندشت پس از کاوش های باستان شناسی و متخصصان میراث فرهنگی انجام خواهد شد. اتفاقی که هنوز برای این شهر رخ نداده و کمتر باستان شناسی پا در این شهر گذاشته است.

این شهر حدود 700 سال قدمت داشته و اکنون می توان الحاقات آن را در طول سال ها استفاده از آن مشاهده کرد حتی می توان رد قفل و درهایی که به هر یک از اتاق های این شهر زده شده را دید یا آخورهای دامی که برای آن درست کرده اند و جای پی سوزه ای حفر شده داخل دیوارها.

این دستکند بیش از 3500 متر مربع در ضلع غربی شهر بویین میاندشت با ارتفاع 6 تا 22 متر زیر زمین ایجاد شده است تا بتواند در مقابل سرمای زیاد این شهرستان و تأمین امنیت مالی و جانی در مقابل هجوم دشمنان محافظی برای مردم باشد.

منبع: گردشبان

به "کشف آثار احتمالی از دوران مهرپرستی در یک شهر زیرزمینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف آثار احتمالی از دوران مهرپرستی در یک شهر زیرزمینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید